Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

BA Valgfag: Politik, samfund, æstetik ( forår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: Forår 2008
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 35
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9964

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende

 

  • demonstrerer kendskab til og forståelse af de problemstillinger, værker, fagtekster mm., som behandles i det pågældende undervisningsforløb
  • kan identificere og analysere afgrænsede problemstillinger inden for undervisningsforløbets horisont
  • kan anvende relevante faglige metoder i en tværfaglig sammenhæng

Indhold

Kunsten har i moderniteten været forbundet med samfund og politik på en lang række måder. En del kunst har eksplicit haft til formål at kritisere eller direkte intervenere i samfundets orden, andre kunstværker er blevet tolket politisk på tværs af kunstnerens hensigt. I dette forløb skal vi undersøge det politiske engagement i den moderne kunst og dens fortolkninger. Der vil blive introduceret til en række forskellige teoretiske indgangsvinkler til emnet (bl.a. Peter Bürger, Michel Foucault og Jacques Rancière), som vil blive konkretiseret i analyser af værker (litteratur, billedkunst, teater og film) med hovedvægt på det 20. århundrede. En gruppe forskere på Institut for Æstetiske Fag arbejder i disse år med problemstillinger inden for feltet og har netop skrevet en antologi under titlen Æstetik og Politik. En række af disse forskere vil gæsteforelæse på forløbet, og deltagerne får hermed mulighed for at høre og diskutere helt aktuel forskning på området. Undervisningen vil være bygget op om forelæsninger, gæsteforelæsninger og studenteroplæg, hvor det vil være muligt at arbejde med selvvalgte værkeksempler.

Faglige forudsætninger

Underviser

Camilla Skovbjerg Paldam

Undervisnings- og arbejdsform

Der arbejdes med en vekselvirkning mellem introducerende forelæsninger, diskussioner af tekster og værker, samt mundtlige og skriftlige studenteroplæg og papers.

Tidspunkt

Onsdag kl. 11-14 Dansk

Litteratur

Theodor W. Adorno: "Engagement", i Kritiske Modeller (Claus Clausen og Ole Klitgaard red.) Bibliotek Rhodos, 1972 (ISBN 87 7496 344 9) pp. 101-126

Peter Bürger: Om avantgarden (uddrag), Oslo: Cappelen Akademisk forlag, 1998 (ISBN 82-456-0230-2) pp. 78-136

Erika Fisher-Lichte: "Begrundelse for det performatives æstetik", i Peripeti - tidsskrift for dramaturgiske studier , Performativitet , nr. 6, 2006, (ISSN 1604-0325) s. 5-20

Michel Foucault: Viljen til viden . Seksualitetens historie 1 , Frederiksberg: Det lille forlag, 1994 (ISBN 87-90030-13-3), uddrag: "Retten til døden og magten over livet" pp. 139-168

Jacques Rancière: 'Ten Theses on Politics' in Theory and Event , Nr. 5, Vol. 3, 2001, s. 1-17

Jacques Rancière: 'The Politics of Literature' in SubStance , Nr. 103, Vol. 33, 2004, s. 10-24.

Kompendium følger

Lokale

226B

Titel

Bemærk: der skal vælges 3 valgfag i prioriteret rækkefølge

Studieordning og bedømmelse

Grundfaget i dramaturgi

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Grundfaget i kunsthistorie

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Grundfaget i litteraturhistorie

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Grundfaget i musikvidenskab

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Grundfaget i æstetik og kultur

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:

a)      Undervisningsdeltagelse

b)      Mundtlig bunden prøve på baggrund af et eller flere spørgsmål, 30 min. forberedelsestid, alle hjælpemidler tilladt, 30 min. eksamination inklusive votering

 

Nærmere bestemmelser:

a) Aflæggelse af prøven som undervisningsdeltagelse forudsætter regelmæssig, aktiv og tilfredsstillende deltagelse i et af studienævnet godkendt undervisningsforløb. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf.

b) Ved b-prøven tager spørgsmålet eller spørgsmålene udgangspunkt i det fulde pensum ved et af studienævnet godkendt undervisningsforløb.