[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende
I 2007 oversteg antallet af mennesker, der bor i byer, for første gang antallet af mennesker, der bor i landområder. Og mens storbyerne vokser, undersøges den urbane oplevelse på en mængde forskellige måder (fx Metropolis Biennalen, der åbnede i år i København). Livet i byen synes at medføre en særlig dobbelt position: på den ene side er byboeren fri i kraft af sin anonymitet, men på samme tid må hun navigere i et tæt knyttet netværk af skrevne og uskrevne regler og ritualer for at overleve i byen.
Et antal forskellige kollektive performance-interventioner i det offentlige rum er begyndt at arbejde med præcis denne dynamik - ikke med generobringen af det offentlige rum som et defineret politisk mål, men som et forsøg på at ændre den urbane oplevelse og sløre grænserne mellem offentligt og privat, performer og publikum, det virkelige og det forestillede. Disse legende former for urbane eventyr, såsom flash mobs, lydvandringer, performative interventioner, emotionel geografis sanseture i byen, og spil i stor skala, der bruger byrummet som spilleplade er ofte åbne former, der bliver skabt ved hjælp af nye medieformer,
(kan) spredes globalt og er åbne for en form for offentlig deltagelse.
Forløbet vil undersøge sådanne fænomener gennem nøglebegreberne oplevelse, event og rum og inddrager en mængde samtidige eksempler, relateret teori og øvelser. Målet er at oparbejde værktøjer til at forst
å
, hvordan disse forskellige former søger at influere og ændre den urbane oplevelse. Lokale eksempler (i Århus og muligvis København) inkluderes i så høj grad, det er muligt.
Der arbejdes med en vekselvirkning mellem introducerende forelæsninger, diskussioner af tekster og værker, samt mundtlige og skriftlige studenteroplæg og papers.
Excerpts from e.g.:
Howard Rheingold,
Smart Mobs: The Next Social Revolution
Miwon Kwon,
Erwin Goffman,
Relations in Public
Erika Fischer-Lichte,
Ästhetik des Performativen
Henri Lefebvre,
The Production of Space
212
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a)
Undervisningsdeltagelse
b)
Mundtlig bunden prøve på baggrund af et eller flere spørgsmål, 30 min. forberedelsestid, alle hjælpemidler tilladt, 30 min. eksamination inklusive votering
Nærmere bestemmelser:
a) Aflæggelse af prøven som undervisningsdeltagelse forudsætter regelmæssig, aktiv og tilfredsstillende deltagelse i et af studienævnet godkendt undervisningsforløb. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf.
b) Ved b-prøven tager spørgsmålet eller spørgsmålene udgangspunkt i det fulde pensum ved et af studienævnet godkendt undervisningsforløb.