Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Bachelorprojekt ( forår 2008 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Suppleringsfag
  • Semester/kvarter: Forår 2008
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 60
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9966

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende

  • Demonstrerer færdighed i selvstændigt at udvikle, udfolde og formulere en problemstilling inden for et afgrænset område af uddannelsens genstandsfelt
  • Demonstrerer evne til at udvælge for problemstillingen relevante teorier og metoder og anvende dem både analytisk produktivt og kritisk reflekterende
  • Demonstrerer en dybtgående viden om og videnskabeligt funderet indsigt i et afgrænset emne inden for uddannelsens genstandsfelt
Demonstrerer færdighed i at arbejde problem- og procesorienteret med et afgrænset emne, som afspejler mulige sammenhænge mellem uddannelsens genstandsfelt og andre videnskabelige områder inden for den studerendes personlige fagkombination

Indhold

Formålet med disciplinen er at bibringe den studerende erfaring med gennemførelse af et selvstændigt teambaseret projektarbejde, der munder ud i en samlet skriftlig fremstilling. Bachelorprojektet bygger videre på den forudgående undervisning og undersøger forskellige, men beslægtede problemstillinger inden for en fælles overordnet temaramme. I projektet inddrager den studerende viden, teorier og metoder fra såvel sit centrale fag som sit tilvalg. Bachelorprojektet udvikles i tilknytning til et undervisningsforløb med en af studienævnet godkendt temaramme, hvorefter det nærmere indhold aftales mellem underviser(ne) og de studerende.

Faglige forudsætninger

Underviser

Tina Raun, Charlotte Rørdam Larsen, Annelis Kuhlmann, Mads Rosendahl Thomsen, Lene Tortzen Bager

Undervisnings- og arbejdsform

Gennem en række forelæsninger introduceres der til rammen samt indføres i teambaseret projektarbejde. På baggrund heraf arbejdes der i mindre grupper selvstændigt med forskellige fokuserede problemstillinger inden for temarammen. Projektarbejdet vejledes af faglæreren og kvalificeres endvidere af gensidige fremlæggelser og kritik på holdniveau. Projektarbejdet kan inkludere mindre studier i felten.

Tidspunkt

Torsdag kl. 8-14 Dansk

Litteratur

Lokale

116

Studieordning og bedømmelse

Grundfaget i dramaturgi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Grundfaget i kunsthistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Grundfaget i litteraturhistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Grundfaget i musikvidenskab

  • Fri hj.opg. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Grundfaget i æstetik og kultur

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Suppleringsfaget i anvendt dramaturgi

  • Fri hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Suppleringsfaget i litteraturhistorie

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Suppleringsfaget i visuel kultur

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Suppleringsfaget i æstetik og kultur

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:

a)     Undervisningsdeltagelse og fri skriftlig opgave, resumé på maksimalt 1 side på engelsk (eller et andet europæisk hovedsprog), opgaveomfang maksimalt 18 sider pr. studerende

b)     Fri skriftlig opgave inden for godkendt temaramme med problemformulering på maksimalt 2 sider, resumé på maksimalt 1 side på engelsk (eller et andet europæisk hovedsprog), opgaveomfang maksimalt 30 sider pr. studerende, efterfulgt af individuel mundtlig eksamination, 20 min. inklusive votering

 

Nærmere bestemmelser:

Fælles for a- og b-prøven gælder, at opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen resumé, problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. I bedømmelsen vægtes det faglige indhold højest, mens resumeet indgår modificerende.

a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf.

b) Ved b-prøven udarbejdes opgaven på grundlag af en af faglæreren godkendt temaramme med problemformulering samt et godkendt pensum. Den mundtlige eksamination har form af en dialog om opgaven, perspektiveret af det læste pensum. Den skriftlige og den mundtlige del af prøven bedømmes under ét.