Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Fagdidaktik SI, KUN ( forår 2008 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Sidefag Du skal tilmelde dig KIF (Kultur, Institutioner og Formidling) som samlæses med Fagdidaktik
  • Semester/kvarter: Forår 2008
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 25
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10014

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende

 

  • er fortrolig med de væsentligste pædagogiske læringsteorier
  • kan reflektere over disse, i forhold til en konkret formidlingspraksis, fx gymnasieskolens læreplaner i fagene Billedkunst og Design
  • kan anvende denne viden i konkret formidling af et billedkunstnerisk eller designmæssigt stofområde.

Indhold

I disciplinen Fagdidaktik skal vi beskæftige os med billed- og designpædagogisk formidling. Vi skal se nærmere på forskellige læringsteorier og praksisser inden for undervisningssektoren, specielt hvad angår gymnasiefagene Billedkunst og design. Men vi skal også studere den historiske og institutionelle baggrund for kunst- og designfagene, især i Danmark.

Kun for fagets studerende.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Se KIF 

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, øvelser, projektforløb

Tidspunkt

Torsdag kl. 11-14 Dansk

Litteratur

Kompendium

Lokale

124

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i billedkunst og design

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i kunsthistorie

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøveform: Individuel skriftlig rapport, maks. 8 sider kombineret med mundtlig prøve, varighed 30 min. inklusive bedømmelse

 

Nærmere bestemmelser:

Eksaminationen finder sted i det formidlings- og læringsteoretiske stof og i et konkret undervisnings- eller formidlingsprojekt, idet der tages udgangspunkt i en rapportudarbejdet af eksaminanden som indleveres på en af studienævnet fastsat dato forud for prøvens afholdelse.

 

For studerende på sidefagsuddannelsens design-linie gælder det, at eksamensprojektet skal behandle designrelaterede emner og problemstillinger.

For studerende på sidefagsuddannelsens billedkunst-linie gælder det, at eksamensprojektet skal behandle billedkunstneriske emner og problemstillinger.