Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Museologisk kommunikation SUP, museologi ( forår 2008 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Suppleringsfag
  • Semester/kvarter: Forår 2008
  • Timer per uge: 6
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10002

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende:

  • Udviser overblik over centrale kommunikationsteorier og - formidlingsproblematikker
  • Foretager relevante kommunikationsanalyser af konkrete cases
  • Udviser evne for at tilrettelægge, strukturere og formidle en given problemstilling

Indhold

Formålet med kurset i Museologisk kommunikation er at bibringe den studerende en række værktøjer og metoder til på et teoretisk og praktisk grundlag at formidle emner og genstande fra museernes og tilsvarende kulturarvsinstitutioners ansvarsområde og at fremme dialogen mellem kulturarvsinstitution/museum og det omgivende samfund.

 

Undervisningen i Museologisk kommunikation omfatter teori om museernes og de øvrige kulturarvsinstitutioners kommunikative interaktion med omverdenen.

Hovedtemaer er læringsteori og interaktivitet, udstillingsanalyse- og kritik, udstillingsdesign og -dramaturgi, virtuel formidling, publikumsforståelse, markedsføring og branding. Kurset vil være en vekselvirkning mellem forelæsninger, gæsteforelæsninger, fælles diskussioner, øvelser, casestudier og ekskursioner. Desuden indgår særligt et skriveværksted med fokus specielt på skriftlig formidling.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Anna Karina Kjeldsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisning veksler mellem forelæsninger, oplæg fra eksterne gæstelærere, skriveværksted, praktiske øvelser og diskussioner

Tidspunkt

Mandag kl 11-17 Dansk

Litteratur

Grundbøger:

John H. Falk and Lynn D. Dierking: Learning from Museums. Visitor Experiences and the Making of Meaning. AltaMira Press 2000.

Lisa C. Roberts: From Knowledge to Narrative. Smithsonian Institution Press Washington and London 1997.

Desuden udarbejder underviseren et kompendium, der vil være tilgængeligt ved kursets begyndelse.

Lokale

120

Studieordning og bedømmelse


Suppleringsfaget i museologiske studier

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøveform: Skriftlig og mundtlig prøve, omfang maks. 5 sider pr. studerende, 45 min. eksamination inklusive bedømmelse, hjælpemidler i form af fx teknisk udstyr (dias, powerpoint m.v.) eller skriftlige noter er tilladt under prøven

 

Nærmere bestemmelser: Prøven skal, med udgangspunkt i en synopsis, bestå i en diskussion af en frit valgt problemstilling inden for pensum. Synopsis kan udarbejdes individuelt eller af en gruppe. Den mundtlige del af prøven er individuel. Synopsis på maksimalt 5 sider pr. studerende afleveres min. 10 dage før den mundtlige prøve. I synopsis indgår 1) en problemformulering, 2) argumentation for metodevalg og 3) hovedpointerne i den relevante faglitteratur om det valgte emne. Udarbejdes synopsen af en gruppe, består den mundtlige individuelle prøve af fremlæggelse af selvstændigt udviklede aspekter af eller problemstillinger inden for den fælles ramme, der under prøven udfoldes i en diskussion med eksaminator.

Den skriftlig og mundtlige del bedømmes under ét.