[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende:
Formålet med kurset i Museologisk kommunikation er at bibringe den studerende en række værktøjer og metoder til på et teoretisk og praktisk grundlag at formidle emner og genstande fra museernes og tilsvarende kulturarvsinstitutioners ansvarsområde og at fremme dialogen mellem kulturarvsinstitution/museum og det omgivende samfund.
Undervisningen i Museologisk kommunikation omfatter teori om museernes og de øvrige kulturarvsinstitutioners kommunikative interaktion med omverdenen.
Hovedtemaer er læringsteori og interaktivitet, udstillingsanalyse- og kritik, udstillingsdesign og -dramaturgi, virtuel formidling, publikumsforståelse, markedsføring og branding. Kurset vil være en vekselvirkning mellem forelæsninger, gæsteforelæsninger, fælles diskussioner, øvelser, casestudier og ekskursioner. Desuden indgår særligt et skriveværksted med fokus specielt på skriftlig formidling.
Grundbøger:
John H. Falk and Lynn D. Dierking: Learning from Museums. Visitor Experiences and the Making of Meaning.
Lisa C. Roberts: From Knowledge to Narrative. Smithsonian Institution Press
Prøveform: Skriftlig og mundtlig prøve, omfang maks. 5 sider pr. studerende, 45 min. eksamination inklusive bedømmelse, hjælpemidler i form af fx teknisk udstyr (dias, powerpoint m.v.) eller skriftlige noter er tilladt under prøven
Nærmere bestemmelser: Prøven skal, med udgangspunkt i en synopsis, bestå i en diskussion af en frit valgt problemstilling inden for pensum. Synopsis kan udarbejdes individuelt eller af en gruppe. Den mundtlige del af prøven er individuel. Synopsis på maksimalt 5 sider pr. studerende afleveres min. 10 dage før den mundtlige prøve. I synopsis indgår 1) en problemformulering, 2) argumentation for metodevalg og 3) hovedpointerne i den relevante faglitteratur om det valgte emne. Udarbejdes synopsen af en gruppe, består den mundtlige individuelle prøve af fremlæggelse af selvstændigt udviklede aspekter af eller problemstillinger inden for den fælles ramme, der under prøven udfoldes i en diskussion med eksaminator.
Den skriftlig og mundtlige del bedømmes under ét.