[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Forår 2008
Musikvidenskabligt emnestudium 1 og 2/Musikhistorisk modul A og B
Fra Edisons fonograf til Apples iPod
- studier i indspillet musik som kulturelt og æstetisk fænomen
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvor høj grad den studerende
·
demonstrerer evne til selvstændigt at arbejde teoretisk og metodisk reflekteret med afgrænsede musikvidenskabelige emnefelter.
·
demonstrerer evne til at formidle de opnåede indsigter klart og præcist i skriftlig form.
|
I løbet af de seneste 130 år har den løbende teknologiske udvikling og kommercielle udnyttelse af lydoptagelsen medført radikale ændringer i vestlig musikkultur.
Seminaret har to formål: Dels at belyse centrale udviklingslinjer i bevægelsen fra akustisk live-kultur til vor tids fremherskende fonografiske kultur, hvor realiseringen af det tilsyneladende uudtømmelige potentiale i digitaliseringens 'reducering' af musik til simpel binær kode fortsat pågår med rivende fart. Og dels at fokusere på en række tematiske nedslag i de forskelligartede konventionaliserede interaktioner med indspillet musik, som kendetegner vor lydkultur, fx produktionspraksiser (rockbandet i pladestudiet, pladeindustriens genre-dyrkelse), brugsvaner (iPod-kulturens fremvækst, musiklytning) og statsregulering (lovgivning om ophavsret, censur).
Undervisningen vil typisk foregå som forelæsninger vekslende med diskussioner af tekster og værker, samt mundtlige og/eller skriftlige studenteroplæg.
|
Michael Chanan
Repeated Takes - A Short History of Recording And Its Effects on Music
Verso 1995
Mark Cunningham
Good Vibrations - A History of Record Production
(2nd ed.)
Sanctuary Publishing 1998
Tira DeNora
Music in everyday life
Evan Eisenberg
Mark Katz
Capturing Sound: How Technology Has Changed Music
Andre Millard
Jerrold Northrop Moore
Sound Revolutions
- A Biography of Fred Gaisberg, Founding Father of Commercial Sound Recording
Sanctuary Publishing 1999
Keith Negus
Music Genres and Corporate Cultures
Routledge 1999
Robert Philip
Early Recordings and Musical Style
- Changing Tastes in Instrumental Performance 1900-1950
Russell Sanjek (updated by David Sanjek)
Pennies From Heaven
- The American Popular Music Business in the Twentieth Century
Da Capo Press 1996
Jonathan Sterne
Duke University Press 2003
Walter L Welch & Leah Brodbeck Stenzel Burt
From Tinfoil to Stereo
- The Acoustic Years of the Recording Industry 1877-1929
University Press of
Albin J. Zak III
University of California Press 2001
Fredag 9 - 12
126A
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Undervisningsdeltagelse og fri, skriftlig opgave, omfang 15-18 sider pr. studerende
1b)
Fri, skriftlig opgave inden for et af faglærer bestemt emnefelt, omfang 20-25 sider
Nærmere bestemmelser:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i mindst 75 % af den af studienævnet udbudte undervisning aflægges prøven som en fri, skriftlig opgave inden for undervisningens emnefelt. Som en del af opgaven kan indgå et i forhold til undervisningen relevant musikalsk produkt, godkendt af faglærer og opgaven reduceres til 10-12 sider.
Opgaven kan udarbejdes individuelt eller i gruppe med maks. 5 deltagere, således at h
ele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse
.
b) Alternativt aflægges prøven som en fri, skriftlig opgave inden for et af faglærer fastsat emnefelt. Problemformulering og pensum skal godkendes af faglærer.
|