Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Seminar: Fra Edisons fonograf til Apples iPod KA, MUS ( forår 2008 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår 2008
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 8869

Titel

Forår 2008

Musikvidenskabligt emnestudium 1 og 2/Musikhistorisk modul A og B

Fra Edisons fonograf til Apples iPod

- studier i indspillet musik som kulturelt og æstetisk fænomen

 

 

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvor høj grad den studerende

 

·          demonstrerer evne til selvstændigt at arbejde teoretisk og metodisk reflekteret med afgrænsede musikvidenskabelige emnefelter.

·          demonstrerer evne til at formidle de opnåede indsigter klart og præcist i skriftlig form.

Indhold

I løbet af de seneste 130 år har den løbende teknologiske udvikling og kommercielle udnyttelse af lydoptagelsen medført radikale ændringer i vestlig musikkultur.

Seminaret har to formål: Dels at belyse centrale udviklingslinjer i bevægelsen fra akustisk live-kultur til vor tids fremherskende fonografiske kultur, hvor realiseringen af det tilsyneladende uudtømmelige potentiale i digitaliseringens 'reducering' af musik til simpel binær kode fortsat pågår med rivende fart. Og dels at fokusere på en række tematiske nedslag i de forskelligartede konventionaliserede interaktioner med indspillet musik, som kendetegner vor lydkultur, fx produktionspraksiser (rockbandet i pladestudiet, pladeindustriens genre-dyrkelse), brugsvaner (iPod-kulturens fremvækst, musiklytning) og statsregulering (lovgivning om ophavsret, censur).

 

Seminaret er tænkt som et interaktivt forum med tid til holddiskussioner og med inddragelse af gruppebaserede og individuelle studenteroplæg efter eget emnevalg. Med den brede tidsramme og inkluderingen af alle former for musik vil der fx være mulighed for overraskende og tankevækkende kontrasteringer på tværs af traditionelle musikalske, æstetiske og kulturelle skel.

Faglige forudsætninger

Underviser

Steen K. Nielsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen vil typisk foregå som forelæsninger vekslende med diskussioner af tekster og værker, samt mundtlige og/eller skriftlige studenteroplæg.

Dansk

Litteratur

Michael Chanan

Repeated Takes - A Short History of Recording And Its Effects on Music

Verso 1995

 

Mark Cunningham

Good Vibrations - A History of Record Production (2nd ed.)

Sanctuary Publishing 1998

 

Tira DeNora

Music in everyday life

Cambridge University Press 2000

 

Evan Eisenberg

The Recording Angel: Explorations in Phonography

Yale University Press 2005

 

Mark Katz

Capturing Sound: How Technology Has Changed Music

University of California Press 2004

 

Andre Millard

America on Record - A History of Recorded Sound

Cambridge University Press 1995

 

Jerrold Northrop Moore

Sound Revolutions

- A Biography of Fred Gaisberg, Founding Father of Commercial Sound Recording

Sanctuary Publishing 1999

 

Keith Negus

Music Genres and Corporate Cultures

Routledge 1999

 

Robert Philip

Early Recordings and Musical Style

- Changing Tastes in Instrumental Performance 1900-1950

Cambridge University Press 1992

 

Russell Sanjek (updated by David Sanjek)

Pennies From Heaven

- The American Popular Music Business in the Twentieth Century

Da Capo Press 1996

 

Jonathan Sterne

The Audible Past: Cultural Origins of Sound Reproduction

Duke University Press 2003

 

Walter L Welch & Leah Brodbeck Stenzel Burt

From Tinfoil to Stereo

- The Acoustic Years of the Recording Industry 1877-1929

University Press of Florida 1994

 

Albin J. Zak III

The Poetics of Rock: Cutting Tracks, Making Records

University of California Press 2001

Tidspunkt

Fredag 9 - 12

Bygning og lokale

126A

Studieordning og bedømmelse

Kandidatoverbygning i musikvidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. grp., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i musikvidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. grp., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) Undervisningsdeltagelse og fri, skriftlig opgave, omfang 15-18 sider pr. studerende

1b) Fri, skriftlig opgave inden for et af faglærer bestemt emnefelt, omfang 20-25 sider

 

Nærmere bestemmelser:

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i mindst 75 % af den af studienævnet udbudte undervisning aflægges prøven som en fri, skriftlig opgave inden for undervisningens emnefelt. Som en del af opgaven kan indgå et i forhold til undervisningen relevant musikalsk produkt, godkendt af faglærer og opgaven reduceres til 10-12 sider.

Opgaven kan udarbejdes individuelt eller i gruppe med maks. 5 deltagere, således at h ele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse .

 

 

b) Alternativt aflægges prøven som en fri, skriftlig opgave inden for et af faglærer fastsat emnefelt. Problemformulering og pensum skal godkendes af faglærer.