[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på den studerendes
·
Kendskab til relevante tekster, teorier, metoder og positioner inden for det valgte fokusområde / problemfelt
·
Evne til at afgrænse et emne inden for fokusområdet / problemfeltet
·
Evne til at arbejde selvstændigt, reflekterende og kritisk med det udvalgte emne
Gennem forelæsninger ved fagets lærere, studenteroplæg og fælles nærlæsninger af udvalgte lyriske digte præsenteres punktnedslag i lyrikkens litteraturhistorie, fra romersk lyrik og frem til de nyeste danske poeter, og evnen til at læse og forstå lyrisk poesi opkvalificeres.
Undervisningen består i holdundervisning med forelæsninger og studenteroplæg
Christian Janns & Christian Refsum:
Lyrikkens liv. Innføring i diktlesning.
Oslo: Universitetsforlaget, 2003
Terry Eagleton:
How to Read a Poem
.
Desuden anbefales:
Prøveform: Eksamen kan aflægges på én af to måder:
a) Undervisningsdeltagelse og fri skriftlig opgave, omfang 14-16 sider pr. studerende
b) Ved fri skriftlig opgave, omfang 19-21 sider pr. studerende, på baggrund af godkendt pensum
a)
Under forudsætning af aktiv og tilfredsstillende deltagelse i mindst 75 % af den udbudte undervisning aflægges eksamen som en fri skriftlig hjemmeopgave i tilknytning til temaet. Opgaven udarbejdes individulet eller af en gruppe med max. 5 deltagere, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
b)
Alternativt aflægges eksamen som en større fri skriftlig hjemmeopgave, i tilknytning til et pensum af et nærmere angivet omfang. Pensum, som skal være inden for et udvalgt litteraturhistorisk fokusområde, godkendes af faglærer. Opgaven udarbejdes individulet eller af en gruppe med max. 5 deltagere, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.