[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
Etnografi spiller i stigende grad en rolle i forbindelse med design, produktudvikling og brugerdreven innovation. Det er blevet populært blandt designere, arkitekter og ingeniører at benytte sig af etnografiske metoder i et forsøg på at forstå "brugeren", der designes for, og for virksomheder at ansætte etnografer og antropologer til at indgå i design- og produktudviklingsprocesser. Der tales endog om designantropologi som særligt felt med egne metodiske og teoretiske problemstillinger.
På kurset vil vi se nærmere på dette "felt". Vi undersøger hvordan antropologi kan spille en rolle i design, men også hvordan design kan bruges i antropologien, samt belyser de særlige metodiske og teoretiske udfordringer, som karakteriserer dette felt. Den studerende vil i den forbindelse bl.a. stifte bekendtskab med forskellige eksperimentelle metoder til kollaborativ generering og analyse af feltdata.
Mette Kjærsgaard
Holdundervisning.
Undervisningen vil bestå af forelæsninger, oplæg fra de studerende, mindre øvelser og konkrete eksempler fra designprojekter.
Vejledende litteratur:
Blomerg,J, Burrell, M. And Guest,G. (2003) "An ethnographic approach to design" In: Jacko, j. And A. Sears (eds.), Human Computer Interaction Handbook: Fundamentalys, Evolving Technologies and emerging Applications. Lawrence Erlbaum Associations, Inc., New Jersey, pp.964-986.
Clark & Halse (2008): " Design rituals and performative ethnographyî "Design rituals and performative ethnographyî " EPIC conference proceedings 2008 pp. 133-150
Bunden skriftlig hjemmeopgave.
Omfang: 15 sider.
Den studerende vælger mellem de af eksaminator udleverede
spørgsmål.