Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Etnografisk metode (KA) ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 4+4 timer pr. uge i 4 uger
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 14339

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • demonstrerer indgående kendskab til og overblik over forskellige metoder og teknikker til tilvejebringelse af etnografiske data med hovedvægt på deltagerobservation, interviews og andre relevante kvalitative metoder.
  • viser færdighed i udarbejdelse af projektbeskrivelse og problemformulering, herunder at foretage en empirisk og teoretisk afgrænsning af problemstilling.
  • viser færdighed i analyse og formidling af eget indsamlet data.
  • er i stand til at vurdere faglige, metodiske og etiske spørgsmål samt at reflektere over etnografens rolle i konkrete feltarbejdssituationer.

Indhold

Formålet med Etnografisk Metode er, at den studerende opnår et grundigt kendskab til de væsentligste aspekter ved etnografisk metode samt opnår færdighed i at indsamle og analysere egne data. Først arbejdes der med problemformulering og projektbeskrivelse, herefter behandles de væsentligste aspekter ved etnografisk metode, dvs. deltagerobservation, interviews og andre kvalitative metoder.

Kurset er organiseret i to overordnede temaer:
A. Projektbeskrivelse / feltforberedelse
B. Metodiske teknikker og strategier

A. Her er der fokus på udarbejdelse af projektbeskrivelse og forberedelse til feltarbejde.
Undervisningen tager udgangspunkt i de studerendes egne projektideer til feltarbejdet / feltarbejdspraktikken på kandidatuddannelsens 3. semester. Hver undervisningsgang fokuseres der dels på et overordnet tema gennem teoretiske og eksemplariske tekster, dels på de studerendes egne problemstillinger i relation hertil. Denne del af kurset forbereder samtidig de studerende til discplinen "Feltforberedelse" (Studieordningen § 36), der læses individuelt i løbet af foråret med vejleder tildelt af studienævnet.

B. Her er der tale om undervisning i metodiske teknikker og strategier. Her arbejdes med forskellige øvelser og den efterfølgende metodeøvelse planlægges. Denne kan formuleres som et pilotprojekt, der kan kvalificere det kommende feltarbejde.

Faglige forudsætninger

Underviser

Maria Louw og Lotte Meinert

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen består af en kombination af fællesforelæsninger, holdbaseret undervisning og øvelser.
Disciplinen afsluttes med en kortere feltøvelse.

Dansk / engelsk

Litteratur

Vejledende litteratur:

Hastrup, Kirsten (red) (2003): Ind i verden . En grundbog i antropologisk metode. København : Hans Reitzels Forlag ISBN 87-412-2425-6

Emerson, R.M., R. Fretz & L. Shaw 1995: Writing Ethnographic Fieldnotes . Chicago: University of Chicago Press ISBN: 0-226-20681

Studieordning og bedømmelse

Kandidatuddannelsen i antropologi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i antropologi og etnografi, linje i Global Studies and Development

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i antropologi og etnografi, linje i innovation, organisations- og arbejdsantropologi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i antropologi og etnografi, linje i sundheds- og velfærdsantropologi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøveform: Fri skriftlig hjemmeopgave på baggrund af feltøvelse
Omfang: Max. 15 sider pr. studerende

Undervisningsdeltagelse, dokumenteret ved underviserens godkendelse af øvelsens projektbeskrivelse, er en forudsætning for at kunne igangsætte den praktiske feltøvelse. Feltøvelsens emne skal som udgangspunkt have forbindelse med det forventede emne for feltarbejde eller feltarbejdspraktikforløb.

Prøven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven undtagen problemformulering og konklusion kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Det skal således fremgå af besvarelsen hvilke afsnit de enkelte er ansvarlige for.

Prøven må have deltagelse af max. 2 studerende.