[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Forløbet vil omhandle det område, der i dag udgøres af de fem tidligere Sovjetrepublikker Kasakhstan, Kirgistan, Tadsjikistan, Turkmenistan og Usbekistan samt Mongoliet: et område, som i de sidste par årtier har været karakteriseret ved radikal social forandring. Det gennemgående tema for forløbet vil netop være de politiske, sociale, økonomiske og kulturelle forandringer, som har præget regionen siden Sovjetunionens opløsning, og måderne, hvorpå folk dér har oplevet, og søgt at håndtere, dem. Dette gennemgående tema vil løbe som en rød tråd gennem de mere specifikke emner, kurset vil tage op: emner som religion og modernitet, etnicitet og nationalisme, 'transition', moralopfattelse og køn.
I forbindelse med kurset vil der blive arrangeret en række filmforevisninger med spille- og dokumentarfilm fra regionen
Regionen i Regionalt Tema 2 skal være forskellig fra regionen i Regionalt Tema 1.
Maria Louw
Undervisningen foregår som holdundervisning. Mindre skriftlige øvelser, studenter- eller læsegruppeoplæg, m.m. kan forekomme.
Vejledende litteratur:
Sahadeo, Jeff & Russel Zanca (eds) Everyday Life in Central Asia: Past and Present . Bloomington: Indiana University Press
Louw, Maria (2007) Everyday Islam in Post-Soviet Central Asia . London & New York: Routledge
Prøven er: Fri mundtlig på baggrund af synopsis. Hjælpemidler: Alle. Varighed incl. Bedømmelse: 30 min.
Prøven består i, at den studerende giver en mundtlig præsentation af max. 20 minutters varighed om et selvvalgt emne inden for den givne region. Emnet skal godkendes af underviseren. Den mundtlige fremstilling skal indeholde en redegørelse for emnets empiriske og teoretiske placering i den regionale kontekst. Præsentationen kan følges op med uddybende eller opklarende spørgsmål med udgangspunkt i emnet og præsentationen.
Samtidig med den mundtlige prøve fremlægges:
1) En skriftlig synopsis (max. 1 normalside) over den mundtlige fremstilling
2) Den til prøven udarbejdede litteraturliste. Denne skal rumme mindst 20 titler, hvoraf mindst én skal være en monografi. Højst to tredjedele af titlerne må optræde på undervisningsplanens læseliste.
Kvaliteten af synopsis, formalia vedrørende litteraturlisten, samt formidlingstekniske aspekter indgår modificerende i bedømmelsen, hvor hovedvægten vil ligge på det faglige indhold.