Lyd i interaktionsdesign ( forår 2009 - 10 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Kandidat
-
Semester/kvarter:
Semester
-
Timer per uge:
Undervisningen foregår tirsdag fra kl. 13 - 16 i lokale 114 B, Adorno bygningen Tidspunktet er med forbehold for ændring.
-
Deltagerbegrænsning:
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
14768
Formål
Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
-
Viden om optagelse, processering og programmering af lyd i digitale medier
-
Viden om design og implementering af lyd i forskellige kontekster, f.eks. computerspil og digitale installationer.
-
Viden om interaktiv afvikling af lyd i æstetiske IT-produkter som fx. Computerspil
-
Viden om avanceret software og teknisk apparatur, herunder sensorer og aktuatorer.
Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:
-
Kunne optage, processere og programmere lyd til digitale medier
-
Kunne anvende et udvalg af avancerede værktøjer til bearbejdning af lyd
-
Kunne planlægge, producere og implementere lyd til afvikling i interaktive kunst- og underholdningsprodukter
-
Kunne udføre problemorienteret arbejde, dvs. kunne identificere, afgrænse og vurdere en faglig problemstilling
-
Kunne tilrettelægge og strukturere arbejdsopgaver hensigtsmæssigt indenfor begrænset tid og ressourcer, herunder overholde deadlines og levere en effektiv arbejdsindsats.
-
Kunne samarbejde i tværfaglige grupper
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
-
Viser indsigt i principper for interaktionsdesign og interaktiv musik
-
Evner at realisere et interaktivt lydligt forløb i fysiske rum
-
Viser indsigt i metoder og teknikker knyttet til planlægning, produktion og kontrol af interaktiv musik/lyd.
-
Evner at redegøre for og begrunde de designvalg, der er truffet undervejs i processen, samt relatere dette til pensum.
Indhold
Disciplinen indfører i teori om interaktionsdesign og interaktiv musik og giver den studerende et teoretisk og praktisk kendskab til teknisk appartur (sensorer og aktuatorer) og interaktiv musiksoftware, der sætter den studerende i stand til at skabe og kontrollere interaktive musikalske/lydlige forløb i fysiske rum.
Faglige forudsætninger
Optaget på:
Kand. Inf linje A
Kand. Digital Design linje A og B
Kand. Audio Design
Bachelor i datalogi
Underviser
Morten Breinbjerg
Undervisnings- og arbejdsform
Undervisningen vil være tilrettelagt som kombination af forelæsninger, øvelser samt gruppe- og projektarbejde.
Dansk
Litteratur
Referencer:
1. Myron Kruger, "Responsive Environments", New Media Reader, Ed. N. Wardrip-Fruin & Nick Montfort, MIT Press 2003
2. Jan Borchers, A Pattern Approach to Interaction Design, John Wiley & Sons, 2001
Studieordning og bedømmelse
-
Bunden hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Bunden hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
-
Hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Hj.opg. + praktisk ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
Prøven kan aflægges på en af følgende måder:
A) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær), udarbejder den studerende individuelt eller i gruppe en praktisk opgave i design af et interaktivt lydligt forløb i fysiske rum, samt en rapport, hvori der redegøres for designprocessen, designets udformning og kontekst. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende dog således, at alle dele af den skriftlige rapport, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
Prøveform: Fri praktisk og skriftlig hjemmeopgave.
Omfang: 8-12 sider.
B) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden opgave i form af en praktisk opgave i lyddesign, der skal afleveres i en form, der kan dokumenteres, samt en skriftlig hjemmeopgave.
Prøveform: Bunden praktisk og skriftlig hjemmeopgave.
Omfang: 15-20 sider.
Varighed: 3 uger.