Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Fagdidaktik SI, KUN ( forår 2009 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Sidefag
  • Semester/kvarter: Spring 2009
  • Timer per uge: 2 x 3
  • Deltagerbegrænsning: 25
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12259

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende

  • er fortrolig med de væsentligste pædagogiske læringsteorier
  • kan reflektere over disse, i forhold til en konkret formidlingspraksis, fx gymnasieskolens læreplaner i fagene Billedkunst og Design
  • kan anvende denne viden i konkret formidling af et billedkunstnerisk eller designmæssigt stofområde.

Indhold

I disciplinen Fagdidaktik skal vi beskæftige os med billed- og designpædagogisk formidling. Vi skal se nærmere på forskellige læringsteorier og praksisser inden for undervisningssektoren, specielt hvad angår gymnasiefagene Billedkunst og design. Men vi skal også studere den historiske og institutionelle baggrund for kunst- og designfagene, især i Danmark.

Kun for fagets studerende. Du skal tilmelde dig KIF (Kultur, Institutioner og Formidling) som samlæses med Fagdidaktik.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Ane Hejlskov Larsen og Anne Karina Kjeldsen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, øvelser, projektforløb

Tidspunkt

Fredage 9-15

Litteratur

Grundbog for forløbet:

Kristian Himmelstrup: Kulturens former og institutioner. Grundbog i formidling . Hans Reitzels Forlag. 2004.

 

Der vil desuden foreligge et kompendium som rummer centrale tekster, spændende fra lovtekster for området, både museums- og gymnasielovgivning, til tekster om organisationsanalyse, formidling og anmelderi.

Eksempler på litteratur i forløbet:

Museumsloven.

Loven for Statens Kunstfond.

Bygningsfrednings- og bevaringsloven.

Lov for almengymnasiale uddannelser. Lov om uddannelsen til studentereksamen.

Peter Duelund: Den danske kulturmodel. En idépolitisk redegørelse . Nordisk Kultur Institut. Klim, 1995.

Mia Fihl Jeppesen: Kulturen, kunsten og kronerne. Kulturpolitik i Danmark 1961-2002 . Akademisk Fokus. Nørhaven: Viborg, 2002.

Jørn Langsted, Karen Hannah og Charlotte Rørdam Larsen: Ønskekvist-modellen. Kunstnerisk kvalitet i performativ kunst . Forlaget Klim.

John H. Falk & Lynn D. Dierking: Learning from museums. Visitor experiences and the making of meaning . AltaMira Press: Walnut Creek, Lanham, New York, London, 2000.

Margaret Lindauer: " The critical museum visitor" i Janet Marstine: New museum theory and practice. An introduction, Blackwell Publishing, 2000.

Eilean Hooper-Greenhill: "Communication in theory and practice" i E. Hooper-Greenhill (ed): The Educational Role of The Museum , Routledge, 1994.

Merethe Frøyland: Multible erfaringer i multible settinger, i Nordisk Museologi 2003/2.

Arne Marius Samuelsen: Formidling av kunst til barn og unge . Universitetsforlaget 2003.

Herbert Read: Kunstens Græsrødder, Wivels Forlag 1949.

Sanne Fandrup: "Underholdning på kunstmuseet i Formidling af kunst til børn og unge" i publikationen Projektgruppen Børn, Formidling Kunst.

Andrea Witcomb: Interactivity: Thinking Beyond, i, A Companion to Museums Studies, Sharon Macdonald (ed), Blackwell Publishing, 2006.

Helene Illeris: At opleve et kunstværk. - Kan det læres ? i Forskningstidsskrift for Danmarks lærerhøjskole , 3. årg., nr. 4, oktober, 1999.

 

Lokale

Bygn. 1584, lok. 220 og 224

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefag i billedkunst

  • Hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

2. del af sidefaget i billedkunst

  • Hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

2. del af sidefaget i billedkunst og design

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

2. del af sidefaget i design

  • Hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i kunsthistorie

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefag i Design - deltidsuddannelse

  • Hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Individuel skriftlig rapport, maks. 8 sider kombineret med mundtlig prøve, varighed 30 min. inklusive bedømmelse

Nærmere bestemmelser:
Eksaminationen finder sted i det formidlings- og læringsteoretiske stof og i et konkret undervisnings- eller formidlingsprojekt, idet der tages udgangspunkt i en rapportudarbejdet af eksaminanden som indleveres på en af studienævnet fastsat dato forud for prøvens afholdelse.

For studerende på sidefagsuddannelsens design-linie gælder det, at eksamensprojektet skal behandle designrelaterede emner og problemstillinger.

For studerende på sidefagsuddannelsens billedkunst-linie gælder det, at eksamensprojektet skal behandle billedkunstneriske emner og problemstillinger.