Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Systemøkologi ( forår 2009 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Grundkursus
  • Semester/kvarter: 4. kvarter
  • Timer per uge: 5-8
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 13992

Formål

At give deltagerne grundlæggende viden om økosystemers organisation (trofiske niveauer, fødekædestruktur) og funktion (energifluks, stofkredsløb). Det tilstræbes herved at deltagerne bl.a. får et grundlag for at vurdere betydningen af antropogene og klimatiske faktorer for økosystemers funktion. Endvidere er det et formål at give deltagerne viden om miljøfremmede stoffer og deres transport og effekter.

Obligatorisk program

Kollokvier + opgaveløsning + feltprojekt.

Indhold

I kurset gennemgås forskellige økosystemers funktion fra primærproduktion over sekundærproduktion til mineralisering af organisk stof, de naturgivne forudsætninger for forskellige naturtypers funktion og biologiske struktur samt organismernes tilpasninger til de herskende kår. De basale processer, der kontrollerer stof- og energifluks i økosystemer og forskelle mellem systemer vil blive gennemgået. Antropogene påvirkninger (forurening, overfiskning, klimaforandringer, invasive arter m.v.) og deres effekter på økosystemer vil også blive behandlet. Økotoksikologiske principper vil blive særskilt gennemgået og i den forbindelse beskrives miljøfremmede stoffers transport og effekter.

I teoretiske øvelser og seminarer gennemføres deltageroplæg til udvalgte emner, og der løses opgaver. På et afsluttende økologisk feltkursus af 5 dages varighed udføres en praktisk undersøgelse af en udvalgt økologisk problemstilling, og der skrives en rapport.

Læringsmål

Når kursus er færdigt forventes den studerende at kunne:

  • Beskrive jordbundsudvikling og jordbundskarakteristika på elementært niveau
  • Beskrive syntese og mineralisering af organisk stof samt cyklus for makronæringsioner
  • Beskrive og kvantificere omsætninger og udbytter i fødekæder/fødenet
  • Anvende begreberne "bottom-up", "top-down" og trofiske kaskader
  • Opstille modeller for puljer og transport af energi og stof for økosystemer og delelementer af økosystemer 
  • Analysere og vurdere integrerede processer og massebalancer
  • Diskutere betydningen af antropogene og klimatiske effekter på økosystemprocesser og på stabiliteten af økosystemer
  • Forklare og diskutere almindelige toksikologiske og økotoksikologiske problemstillinger

 

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Undervisere fra Marin Økologi (K. Thomas Jensen), Mikrobiologi, Plantebiologi og Zoofysiologi.

Undervisnings- og arbejdsform

3 x 1 F per uge i 4 uger
4 x 1 F per uge i 3 uger

1 x 2 TØ/K per uge i 5 uger
2 x 2 TØ/K per uge i 2 uger

Økologisk feltprojekt (5 dage i juli eller august). Der vælges mellem at deltage i økologisk feltprojekt i "Systemøkologi" eller i "Populationsøkologi". Den studerende deltager således kun i ét økologisk feltprojekt.

 

Litteratur

Krebs, C.J.: "Ecology" , 5 th edition, 2001 (Benjamin Cummings)

Bjerregaard, P.: Økotoksikologi, 2005 (Gyldendal)

Kompendier og særtryk af artikler

Kursushjemmeside

http://www.aula.au.dk

Eksamensterminer

Ordinær eksamen: 4. kvarter

Reeksamen: August

Udbyder

Biologisk Institut

Indgår i følgende studieordninger

Bacheloruddannelsen i Biologi
Sidefaget i Biologi

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i biologi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Grundfaget i biologi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefag i biologi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefaget i biologi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


  • Mundtlig eksamen med 3 dages forberedelse, 20 minutters eksamination
  • Bedømmelse efter 7-trinsskalaen
  • Ekstern censur