[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Deltagerne vil efter kurset have praktisk erfaring med en stabil og visuel plausibel metode til simulering af væsker som røg og vand indenfor computergrafik området. Speciel fokus vil være på det matematiske og beregningsmæssigt udfordrende problem at designe og implementere en state-of-the-art væske simulator. Endelig lægges der vægt på at give deltagerne praktisk erfaring med at udforme en rapport som en videnskabelig artikel idet den endelige rapport vil have form af en forsknings artikel. Kursets arbejdsform vil også træne deltagernes evne til at planlægge og gennemføre projekter, til at formidle og kommunikere faglige problemstillinger og til at læse og forstå videnskabelige artikler.
Tilfredsstillende udarbejdelse af individuelt projekt og tilhørende rapport.
I de senere år er en række numerisk stabile og visuelt plausible metoder til simulering af røg og frit-bevægeligt vand blevet introduceret indenfor computer grafik området. Potentialet af disse metoder blev hurtigt anerkendt af visual effects industrien, og allerede på nuværende tidspunkt er imponerende animationer og renderinger af vand og røg forekommet i op til flere biograf film og reklamer. Dette kursus introducerer deltagerne til det matematisk og beregnings-mæssige udfordrende problem at designe og implementere en state-of-the-art vand og røg simulator til computer grafik. Kurset vil dække følgende områder: - De basale matematiske begreber og operatorer fra vektor analyse, som hyppigt bliver brugt i computational fluid dynamics. Vi vil fokusere på deres brug og fysiske betydninger. - Navier Stokes partielle diffential ligninger, som modellerer hvordan røg og vand bevæger sig. - Basal numerisk analyse og diskretisering af operatorer nødvendig for at kunne løse Navier Stokes ligninger numerisk (Stable Fluids metoden). - Hvordan man repræsenterer og renderer gas, skyer og røg som densitet voluminer. - Vorticity Confinement og vortex particles: Hvordan man skaber effekter som rullende røg. - Repræsentation af overflader ved hjælp af implicitte flader. - Animations kontrol over væsker. - Overblik over level set metoden og hvordan man simulerer en frit-bevægelig vand overflade. .
Knowledge of basic linear algebra, and basic calculus such as differentiation and integration.
Michael Bang Nielsen og Brian Bunch Christensen
Forelæsninger og øvelser
Annonceres senere
http://www.daimi.au.dk/~bang/fluids2009.html
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne:
Datalogisk Institut
http://www.brics.dk/~mis/enrollment.html
Individuelt projekt
7-skala, intern censur