[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
Modulet behandler faglige traditioner inden for uddannelsesforskning og de dertil knyttede forestillinger om pædagogisk udvikling, herunder teorier om pædagogisk udviklingsarbejde. Modulet inddrager samtidigt videnskabsteoretiske og forskningsmetodologiske problemstillinger af relevans for pædagogisk forskning og udviklingsarbejde.
Jeppe Læssøe
Bent B. Andresen
Frederik Pio
Ulf Brinkkjær
Søren Nagbøl
Undervisningen tilrettelægges i foråret 2009 som holdundervisning med 10 gange 4 lektioner, herunder forelæsninger, øvelser og projektdrøftelser samt vejledning.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk
Andersen, Peter Ø. (2002): Pædagogik, Udvikling og evaluering . Gyldendal Uddannelse, København. Læs kap. 5 - 7 om pædagogisk udviklingsarbejde samt de kapitler, der er anført i forbindelse med undervisningen i evaluering og aktionsforskning.
Jensen, Torben B. & Gerd Christensen (red) (2005). Psykologiske og pædagogiske metoder. Kvalitative og kvantitative metoder i praksis . Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.
Supplerende tekster i kompendium er i undervisningsplanen mærket med *.
Endvidere anbefales:
Denzin & Lincoln (Eds.) (2000). Handbook of Qualitative Research. 2nd edition . Thousand Oaks: Sage.
Hansen, E.J.; Andersen, B.H. (2000): Et sociologisk værktøj. Introduktion til kvantitative metoder . København: Hans Reitzels Forlag.
Se studieordningen for yderligere information.