[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
- demonstrere indsigt i centrale almendidaktiske og musikdidaktiske begreber og teorier
- analysere relationer mellem basisfag og undervisningsfag generelt og på musikområdet
- analysere og vurdere musikdidaktiske positioner og konceptioner, herunder i relation til musiksyn og fagsyn
- demonstrere overblik over musikundervisningens og musikopdragelsens idéhistorie
- demonstrere overblik over musikundervisningens og -uddannelsens overordnede struktur i Danmark og mindst ét andet land
- analysere og vurdere læreplaner for musik som undervisningsfag/uddannelsesfag i mindst to institutionelle sammenhænge (fx grundskole, gymnasium, musikskole, musikkonservatorium, lærerseminarium, universitet).
- centrale almendidaktiske og fagdidaktiske/musikdidaktiske begreber og teorier
- Musikundervisningens og musikopdragelsens begrundelser og funktioner i forhold til forskellige almene dannelsesforestillinger
- Musikundervisningens indholds- og metodeproblematik i historisk og systematisk belysning
- Musikundervisningens og -uddannelsens institutionalisering
- Områder af den vesterlandske musikpædagogiks historie med særligt henblik på det idémæssige og didaktiske grundlag.
Frede V. Nielsen
Annonceres senere
Dele af undervisningen kan forekomme på engelsk
Nielsen, Frede V. (1998 og senere). Almen musikdidaktik. København: Akademisk Forlag
Reimer, Bennett (2003). A philosophy of music education. Advancing the vision. 3. Ed. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
Kraemer, Rudolf-Dieter (2004). Musikpädagogik - eine Einführung in das Studium. Augsburg: Wissner-Verlag.
Som introduktion musikfagets didaktik for studerende med begrænset baggrund i musikpædagogisk teori:
Hanken, I.M. & Johansen, G. (1998). Musikkundervisningens didaktikk. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Supplerende vigtige bøger:
Johansen G. , S. Kalsnes & Ø. Varkøy (Eds.) (2004). Musikkpedagogiske utfordringer. Artikler om musikkpedagogisk teori og praksis. Oslo: Cappelen akademisk Forlag
Varkøy, Øivind (2003). Musikk - strategi og lykke. Bidrag til musikkpedagogisk grunnlagstenkning. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Varkøy, Øivind (1997). Hvorfor musikk? En musikkpedagogisk idéhistorie. Oslo: Ad Notam Gyldendal
Ruud, Even (1996). Musikk og verdier. Musikkpedagogiske essays. Oslo: Universitetsforlaget.
Kaiser, H.J. & E. Nolte (1989). Musikdidaktik. Sachverhalte, Argumente, Begründungen. Eine Lese- und Arbeitsbuch. Mainz: Schott.
Se studieordningen for yderligere information.