Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Musikpsykologi og musikæstetik ( forår 2009 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: 3 timer, 14:00-17:00 i ulige uger.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 16452

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • demonstrere indsigt i og overblik over musikpsykologiske og -æstetiske begrebs- og teoridannelser,
  • demonstrere indsigt i og overblik over musikpsykologiens deldiscipliner, herunder musikalsk perception, musikalsk kognition, musikalitet, musikalsk læring og udvikling og musikkens socialpsykologi,
  • analysere, diskutere og vurdere musikpsykologiske problemstillinger og forskningstraditioner med relevans for musikpædagogik,
  • formulere og gennemføre en undersøgelse af en musikpsykologisk problemstilling med relevans for musikpædagogik.

 

Indhold

Modulet omfatter musikpsykologiske emner, forskellige forskningstraditioner og metoder med relevans for musikpædagogik, herunder

  • Teorier om musikalsk perception herunder musikoplevelsens psykologi, musik og følelse
  • Teorier om musikalsk kognition herunder musiktænkning, generative processer og musikalsk hukommelse,
  • Teorier om musikalitet, musikalsk læring (øvning, transfer, m.v.) og udvikling samt motivation,
  • Musikkens socialpsykologi herunder musikalsk identitetsdannelse
  • Centrale filosofiske og æstetiske positioner i relation til teorier om musikalsk læring og undervisning.

Faglige forudsætninger

Underviser

Frederik Pio
Kirsten Fink-Jensen
Sven-Erik Holgersen

Undervisnings- og arbejdsform

Under forudsætning af tilstrækkeligt antal deltagere tilrettelægges undervisningen som holdundervisning med forelæsninger, øvelser, diskussion, projektdrøftelser samt vejledning.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk

Litteratur

Sloboda, John (2005). Exploring the musical mind. Cognition, emotion, ability, function. Oxford University Press.

Reimer, Bennett (2003). A Philosophy of Music Education. Advancing the Vision. Third Edition . Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall. (Bogen anvendes også i modul 2!)

Øvrige obligatoriske tekster (mærket med * ) er trykt i kompendium , der kan købes på Danmarks Pædagogiske Bibliotek.

Herudover henvises til følgende grundlitteratur, håndbøger, leksika, m.v.:

 

Musikpsykologi samlede fremstillinger og håndbøger

Bruhn, Herbert; Rolf Oerter & Helmut Rösing (Hg.). (1997). Musikpsychologie. Ein Handbuch . 3. Aufl.. München: Rowohlts.

Colwell, Richard & Carol Richardson (eds.) (2002). The new handbook of research on music teaching and learning . Oxford University Press

Deutsch, Diana (ed.) (1999). The Psychology of Music . Second edition. San Diego: Academic Press.

Gembris, Heiner (1998). Grundlagen musikalischer Begabung und Entwicklung . Reihe Wissner Lehrbuch, Band 1, und Forum Musikpädagogik, Band 20. Augsburg: Wissner.

Hargreaves, David J. (1986). The Developmental Psychology of Music . Cambridge University Press.

Hodges, Donald A. (ed.) (1996). Handbook of Music Psychology . 2. ed. Kentucky: Lawrence.

la Motte-Haber, Helga de und Günther Rötter (2005). Musikpsychologie . Handbuch der systematischen Musikwissenschaft, Band 3. Laaber Verlag.

Sloboda, John A. (1999). The Musical Mind. The Cognitive Psychology of Music . Oxford psychology series ; no. 5. Oxford: Clarendon Press.

 

Tidsskrifter                  

Journal of Aesthetic Education. Urbana, Illinois : University of Illinois Press.

British journal of music education . Cambridge : Cambridge University Press. 1989-

Musicæ scientiæ : the journal of the European Society for the Cognitive Sciences of Music . Liège : ESCOM. 1997-

Nordisk Musikkpedagogisk Forskning Årbok . NMH publikasjoner. Oslo : Norges Musikk-høgskole. 1995, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2004, 2006-

Nordic Journal of Music Therapy : an international scholarly journal . Sandane: publ. by Sogn and Fjordane University College, Sandane Study Centre. 1998-

Philosophy of Music Education Review . Bloomington, IN : Indiana University, School of Music. 1993-

Psychology of music : the journal of the Society for Research in Psychology of Music and Music Education . - London : The Society ... 1973-

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i didaktik (musikpædagogik)

  • Gruppe skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Se studieordningen for yderligere information.