Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Bachelorprojekt - MM suppl. (MMP + Metode og proces) ( forår 2009 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 14237

Formål

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Indsigt i metoder, teknikker og arbejdsformer i relation til konstruktion af multimedier
  • Forståelse for praktiske designprocesser
  • Specielt kendskab til brugsorienterede designprocesser
  • Færdighed i at udarbejdelse interaktive multimediale prototyper

Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige kompetencer:

  • Kunne dokumentere og reflektere over forløbet af en designproces
  • Anvende relevante metoder og teknikker
  • Kunne indgå i en kreativ samarbejdsproces
  • Kunne inddrage og vurdere viden, indsigt og kunnen fra grundfaget i forhold til bachelorprojektet
  • Kunne formidle designproblemstillinger til relevante målgrupper (brugere, medstuderende, andre designere, o.l.)
  • Kunne indgå i tværfaglige sammenhænge om løsningen af faglige problemstillinger

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • Demonstrerer evne til på kvalificeret måde at formulere, analysere, bearbejde problemstillinger inden for et afgrænset emne.
  • Demonstrerer evne til selvstændigt at foretage relevante valg
  • Begrunder og vurderer hensigtsmæssigheden af disse valg
  • Reflekterer over teorier, metoder, teknikker og værktøjer præsenteret på suppleringsfaget
  • Anvender disse teorier, metoder, teknikker og værktøjer i praksis.
  • Dokumenterer evne til at formidle et produkts idé til en tænkt og virkelig aftagergruppe.

Indhold

Bachelorprojektet bygger videre på den forudgående undervisning i en undersøgelse af en nøjere afgrænset problemstilling inden for feltet multimedier, der tillige skal inddrage viden, teorier og metoder fra den studerendes centrale fag og således afspejle hovedvægten i uddannelse. Formålet med projektet er at bibringe den studerende erfaring med et selvstændigt teambaseret projektarbejde, der munder ud i en samlet skriftlig fremstilling evt. med tilhørende produkt. Projektet kombinerer den studerendes grundfag med suppleringsfaget.

Faglige forudsætninger

Bachelorprojektet kan først aflægges, når samtlige andre prøver er bestået.

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen omfatter forelæsninger og øvelser. Den studerende skal gennemføre et konkret designprojekt inden for et af underviseren defineret tema. Undervisningsformen er forelæsninger om metode og proces, suppleret med enkelte oplæg, kombineret med vejledning dels for hele holdet, herunder gensidig vejledning, både individuelt og gruppevis.

Dansk

Litteratur

Schön, D. A. (1983): The Reflective Pracitioner: How Professionals Think in Action. Basic Books Inc. (Harper Collins Publishers), 1983, s. 77-104 + 128-167.

Studieordning og bedømmelse


Suppleringsfaget i multimedier

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + praktisk ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøven aflægges på følgende måde:

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær) herunder afleveringen en 6-8 siders opgave er prøven en fri skriftlig og konstruerende projektopgave, aftalt med vejleder, samt en mundtlig eksamen. Der afleveres et multimedieprodukt og en tilhørende rapport af et omfang på 15-20 sider pr. studerende. Der skal indgå et resumé på højst 3 sider på et fremmedsprog. I bedømmelsen af opgavebesvarelsen vægtes det faglige indhold tungest, mens resumeet indgår modificerende. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Der indgår normalt 2-4 studerende i en gruppe.
Produktet kan præsenteres på en eksamensudstilling, hvor det formidles til en bredere kreds, der inviteres til udstillingen efter aftale mellem eksaminand og eksaminator, eller produktet kan præsenteres som del af eksamen. Eksamen forløber som en præsentation af projektet efterfulgt af en diskussion.
Det afvejes i hvert enkelt projekt, om produktet eller dokumentation og diskussion skal bære hovedvægten i præstationen. Rapporten kan indeholde redegørelser for og refleksioner over den gennemførte proces, begrundelser for produktets udformning samt teoretiske refleksioner i forhold til produktet. Produkt og rapport bedømmes som en helhed og tæller tilsammen 75%, mens den mundtlige præsentation tæller 25%. Den enkelte studerendes bidrag skal kunne gøres til genstand for individuel bedømmelse. Der foretages en helhedsvurdering af den skriftlige opgave og produktet.

Prøveform: Praktisk prøve, skriftlig opgave og mundtlig eksamen.
Omfang: 15-20 sider samt produktion.
Varighed: Den mundtlige prøve er 15 min. inkl. censur.
Censur og bedømmelse: Ekstern censur, 7-skala.
Vægt: 15 ECTS point.

b) Ellers er prøven en bunden skriftlig prøve, herunder en portfolio indledt af tre korte essays om brugsrettet design (omfang: 10-12 sider), hvis præcise emner formuleres af eksaminator. Resten af portfolio tager form af en gennemført og dokumenteret multimedieproduktionsproces. Den skriftlige opgave udarbejdes med tilhørende multimedieprodukt.
Eksaminator udarbejder opgaveformuleringen. Den skriftlige del kan indeholde redegørelser for og refleksioner over den gennemførte proces, begrundelser for produktets udformning samt teoretiske refleksioner i forhold til produktet.
Rapporten har et omfang på 20-25 sider. Der skal indgå et resumé på højst 3 sider på et fremmedsprog. I bedømmelsen af opgavebesvarelsen vægtes det faglige indhold tungest, mens resumeet indgår modificerende.
Det afvejes i hvert enkelt projekt, om produktet eller dokumentation og diskussion skal bære hovedvægten i præstationen. Der foretages en helhedsvurdering af den skriftlige opgave og produktet.

Prøveform: Skriftlig opgave
Varighed: Der gives 4 uger til besvarelsen
Censur og bedømmelse: Ekstern censur, 7-skala.
Vægt: 15 ECTS point.