Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Hypermedier og Web KA DD (linie B) ( forår 2009 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 2. semester/3. kvarter
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer og 2 øvelsestimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 14235

Formål

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Kendskab til objektorienteret modellering og programmering.
  • Kendskab til fundamentale programmeringssproglige udtryksmidler samt principper og teknikker for deres brug til konstruktion af programmer.
  • Kendskab til udvalgte klassebiblioteker og frameworks, herunder collection- og GUI-frameworks.
  • Erfaring i beskrivelse, løsning og programmering af mindre opgaver.
  • Fortrolighed med interaktionsprogrammering gennem anvendelse og udvikling af programmel til web-anvendelse samt Flash el. lign.
  • Analytiske færdigheder i design af programmer og planlægning af deres interaktion
  • Praktiske færdigheder og erfaring med at udvikle kørende prototyper
  • Analyse af og refleksion over brugssituationer og tilhørende informationsstrukturer
  • Udvikling mindre prototyper
  • Perspektiver på menneskelig brug af interaktive teknologier i forskellige kontekster
  • Kvalitative undersøgelser af interaktive teknologier i brug

Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige kompetencer:

  • Evne til at anvende forskellige it-værktøjer til objektorienteret modellering og programmering af mindre it-systemer
  • Evne til at analysere, beskrive og programmere enkle problemstillinger
  • Evne til at anvende fundamentale programmeringssproglige udtryksmidler hensigtsmæssigt i forhold til en foreliggende problemstilling
  • Evne til at designe et interaktionsforløb
  • Evne til at udvikle en kørende prototype til web-anvendelse eller Flash. el. lign.
  • Evne til at analysere en brugssituation i relation til hypermedier/web
  • Evne til at reflektere over de deri boende informationsstrukturer i forhold til eksisterende systemer
  • Evne til at designe og konstruere et (almindeligvis web-baseret) system til understøttelse af brugssituationen.
  • Evne til at udføre kvalitative undersøgelser af interaktive teknologier i forskellige kontekster
  • Evne til at analysere samspillet mellem menneske og computer i forskellige sammenhænge

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • Kan redegøre for de grundlæggende begreber i hypermedieteknologien samt for deres praktiske og teoretiske anvendelser

Indhold

Web og hypermedier omhandler konstruktion, organisation, struktur og interaktion med store informationsmængder, som det blandt andet manifesterer sig på Web. Kurset giver en introduktion til begreber som links, ankre, kompositionsstrukturer, spatiale relationer, synkronisering af tidsbaserede data (lyd og film), navigation, informationsfiltrering, samarbejdsstøtte og fælles skrivning. Der arbejdes med forskellige principper for implementering af hypermedier og deres styrker i forskellige
anvendelsesområder. Som et gennemgående eksempel anvendes Web med specielt fokus på de mange forskellige anvendelser af netop dette system.

Faglige forudsætninger

Underviser

Niels Oluf Bouvin

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen veksler mellem forelæsninger og øvelser

 

Dansk

Litteratur

Vannevar Bush, "As we May Think", New Media Reader, Ed. N. Wardrip-

Fruin & Nick Montfort, MIT Press 2003

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i digital design

  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtl. eks., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøven aflægges på én af to følgende måder:

a) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende har fulgt undervisningen (75% tilstedevær) samt fået godkendt aflevering af obligatoriske opgaver er prøven en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i et af flere på forhånd annoncerede spørgsmål. Prøven afvikles midtvejs i semestret (3. kvarter).

Prøveform: Mundtlig prøve
Hjælpemidler: Alle
Forberedelse: Ingen forberedelse
Varighed: 20 min. inkl. censur
Censur og bedømmelse: Intern, 7-skala
Vægtning: 5 ECTS

b) Prøven er en bunden praktisk opgave og en mundtlig prøve. Den praktiske opgave består i udarbejdelse af et program til løsning af en af eksaminator specificeret opgave. Den mundtlige prøve er en efterfølgende diskussion og modificering af den studerendes løsning. Der foretages en helhedsvurdering af den praktiske opgave og den mundtlige eksamen, der afvikles midtvejs i semestret (3. kvarter).

Prøveform: Bunden praktisk opgave og en mundtlig prøve
Hjælpemidler: Alle
Varighed: Der gives 4 uger til den skriftlige besvarelse. Den mundtlige eksamen varer 20 min.

Undervisning og eksamination varetages af Det Naturvidenskabelige Fakultet