Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Innovationsprocesser BA DD ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 4. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer og 3 øvelsestimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12758

Formål

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af grundlæggende viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Designteori og designtraditioner
  • Design som en reflekterende praksis
  • Designværktøjer og designteknikker anvendt i en eksperimentel designproces
  • Den iterative brugerorienterede procesforståelse
  • Innovationsprocesser
  • Teknikker og principper for tilrettelæggelse af innovationsprocesser
  • Dybdegående viden om et bestemt anvendelsesdomæne og specifikke teknologiske værktøjer og deres samspil i innovationsproccesser

Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Kunne forstå og vurdere den iterative brugerorienterede procesmodel
  • Kunne indgå i en faglig dialog om designteori
  • Kunne reflektere over valg af designværktøjer og designteknikker i forhold til en given situation og kontekst
  • Kunne tilrettelægge og gennemføre en designproces
  • Kunne reflektere over en designproces
  • Kunne tilrettelægge og gennemføre en innovationsproces
  • Kunne reflektere over en innovationsproces

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • Demonstrerer kendskab til et repertoire af teknikker som understøtter innovation
  • Viser dybdegående viden om et bestemt anvendelsesdomæne og specifikke teknologiske muligheder
  • Kan anvende teknikker til at tilrettelægge og gennemføre egne innovationsaktiviteter
  • Kan reflektere og diskutere egne innovationsaktiviteter inden for kursets tema.

Indhold

Der arbejdes med innovationsaspektet af designprocesser med udgangspunkt i et af underviseren udvalgt tema, som kan være defineret ud fra et bestemt anvendelsesdomæne (eksempelvis: leg og læring; installationskunst; museer; den digitale by; marketing og branding) eller ud fra en bestemt teknologi (eksempelvis: mobiltelefoner; bevægelsessensorer; LED baserede displays; 3D). Det tematiseres, hvorledes valget og tilrettelæggelsen af den enkelte innovationsaktivitet afhænger af den situation, der designes i/til.

Faglige forudsætninger

Underviser

Kim Halskov

 

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisning veksler mellem forelæsninger, tutorials, øvelser og diskussion.

Litteratur

Halskov, K. & Dalsgård, P.: "The Emergence of Ideas: The interplay between sources of inspiration and emerging design concepts." Journal of CoDesign, vol 3 no 4 (185 - 211) 2007.
Schön, D. (1979): "Generative Metaphor: A perspective on Problem-Setting in Social Policy." In Ortony, A. (ed) (1979): Metaphor and Thought. Cambridge, Great Britain: Cambridge University Press (254-283).

Studieordning og bedømmelse

Grundfaget i digitalt design

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Grundfaget i digitalt design - IT, æstetik og interaktion

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75 % tilstedevær samt aflevering af opgaver svarende til 12-15 sider) afleverer de studerende en portefolio med de afleverede skriftlige opgaver.

Prøveform: Skriftlig, individuel
Omfang: 12-15 sider

b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden skriftlig hjemmeopgave. Omfanget er 20-25 sider.

Prøveform: Skriftlig, individuel
Varighed: 7 dage
Omfang: 20-25 sider