Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Interaktionsdesign BA DD ( forår 2009 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 4. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer og 3 øvelsestimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12757

Formål

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af grundlæggende viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Materialekendskab
  • Scripting & interaktion
  • Designteknik og -metode
  • Digitale mediers æstetik
  • Interaktionsdesign

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:
Målet med designprojekterne er, at grunddisciplinerne 'design' og 'æstetik' skal mødes i en praksis, der dels sætter den studerende i stand til at omsætte sin viden til et konkret æstetisk/oplevelsesbaseret IT-design og dels sætter den studerende i stand til at reflektere over problemstillinger, der vedrører æstetik (æstetisk erfaring) og digitale designprocesser.

Sigtet med designprojekterne er således:

  • At den studerende kan forstå og reflektere over digitale udtryk, deres sprog og materiale og relatere det til en designproces.
  • At den studerende kan designe og udarbejde et færdigt digitalt, æstetisk/oplevelsesbaseret IT-produkt.
  • At den studerende kan arbejde sammen med andre i en kreativ IT-designproces, selvstændigt bidrage til processen og forstå, hvordan den enkelte bidrager til helheden i en designproces.
  • At den studerende kan analysere og løse problemstillinger vedrørende oplevelsesbaseret, æstetisk IT - såvel selvstændigt som en del af et designteam.
  • At den studerende bliver en 'konstruerende teoretiker' - dvs. gennem sin praksis kan analysere faglige problemstillinger der vedrører oplevelsesorienteret og æstetisk interaktionsdesign i en digital-kulturel kontekst. Den studerende kan således gennem sin praksis reflektere teoretisk over den æstetiske erfaringsdannelse i digitalt oplevelsesdesign, digital kultur og kreative designprocesser.
  • At den studerende bliver 'reflekterende praktiker' - dvs. kan løse opgaver i konkrete problemstillinger og lade sin viden om sansebaseret, oplevelsesorienteret og æstetisk interaktionsdesign afspejle sig i en praksis. Den studerende kan således omsætte sin viden om æstetisk erfaringsdannelse i digitalt oplevelsesdesign, digital kultur og kreative designprocesser til et konkret produkt, der reflekterer den studerendes indsigt.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • Evner at analysere og kritisk reflektere et æstetisk IT-design i en kulturel brugskontekst - herunder forholdet mellem menneske, rum og teknologi og den særlige æstetiske betydningen teknologien skaber for mødet mennesker imellem.
  • Evner at udarbejde et æstetisk interaktionsdesign i en kulturel kontekst til "proof of concept".

Indhold

De studerende skal i grupper - og under vejledning - designe og producere et æstetisk/oplevelsesbaseret interaktivt, digitalt design integreret i en konkret, kulturel brugskontekst (eksempelvis kinæstetisk interaktion mellem flere brugere i et byrum).

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først indstilles til prøven i Interaktionsdesign, når eksamen i Oplevelsesdesign er bestået.

Underviser

Martin Brynskov

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen vil foregå som et samspil mellem projektarbejde, forelæsninger, seminarer og vejledning.

Litteratur

Adam Greenfield: Everyware (New Riders, AIGA, 2006).

H. Sharp, Y. Rogers, and J. Preece: Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction , 2nd ed. (John Wiley, 2007).

Studieordning og bedømmelse

Grundfaget i digitalt design

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Grundfaget i digitalt design - IT, æstetik og interaktion

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75 % tilstedevær) afleverer de studerende gruppevis et færdigt interaktivt digitalt design i en form, der kan dokumenteres og udstilles. Den studerende udfærdiger selvstændigt en rapport på 10-12 sider og eksamineres mundtligt i produktionen og rapporten.

Prøveform: kombineret skriftlig opgave og mundtlig forsvar
Varighed: 30 min

b) Uden aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen afleverer de studerende gruppevis et færdigt interaktivt digitalt design i en form, der kan dokumenteres og udstilles. Den studerende udfærdiger selvstændigt en rapport på 15-20 sider og eksamineres mundtligt i produktionen og rapporten.

Prøveform: kombineret skriftlig opgave og mundtlig forsvar
Varighed: 30 min