Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Oplevelsesdesign BA DD ( forår 2009 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer og 2 øvelsestimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 14230

Formål

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af grundlæggende viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Materialekendskab
  • Scripting & interaktion
  • Designteknik og -metode
  • Digitale mediers æstetik
  • Interaktionsdesign

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Målet med designprojekterne er, at grunddisciplinerne, design og æstetik skal mødes i en praksis, der dels sætter den studerende i stand til at omsætte sin viden til et konkret æstetisk/oplevelsesbaseret IT-design og dels sætter den studerende i stand til at reflektere over problemstillinger, der vedrører æstetik (æstetisk erfaring) og digitale designprocesser.

Sigtet med designprojekterne er således:

  • At den studerende kan forstå og reflektere over digitale udtryk, deres sprog og materiale og relatere det til en designproces.
  • At den studerende kan designe og udarbejde et færdigt digitalt, æstetisk/oplevelsesbaseret IT-produkt.
  • At den studerende kan arbejde sammen med andre i en kreativ ITdesignsproces, selvstændigt bidrage til processen og forstå, hvordan den enkelte bidrager til helheden i en designproces.
  • At den studerende kan analysere og løse problemstillinger vedrørende oplevelsesbaseret, æstetisk IT, såvel selvstændigt som en del af et designteam.
  • At den studerende bliver en konstruerende teoretiker, dvs. gennem sin praksis kan analysere faglige problemstillinger vedrørende oplevelsesorienteret og æstetisk interaktionsdesign i en digital-kulturel kontekst. Den studerende kan således gennem sin praksis teoretisk reflektere over den æstetiske erfaringsdannelse i digitalt oplevelsesdesign, digital kultur og kreative designprocesser.
  • At den studerende bliver reflekterende praktiker, dvs. kan løse opgaver i konkrete problemstillinger og lade sin viden om sansebaseret, oplevelsesorienteret og æstetisk
    interaktionsdesign afspejle sig i en praksis. Den studerende kan således anvende sin viden om æstetisk erfaringsdannelse i digitalt oplevelsesdesign, digital kultur og kreative designprocesser til et konkret produkt, der reflekterer den studerendes indsigt.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • evner at analysere og reflektere over æstetiske problemstillinger vedrørende forholdet mellem digitalt materiale (herunder programkoden) og det digitale udtryk, herunder særligt den æstetiske/oplevelsesbaserede erfaring, der kan ligge i dette møde.
  • evner at designe og udføre et interaktivt IT-produkt, der arbejder med en æstetisk problemstilling.

Indhold

De studerende skal i grupper, og under vejledning, designe og producere et æstetisk/oplevelsesbaseret, interaktivt digitalt produkt. I designprojektet undervises den studerende i anvendelsen af æstetiske virkemidler i en digital kontekst ved scripting.

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først indstilles til prøven i Oplevelsesdesign, når eksamen i Brugsdesign er bestået.

Den studerende kan først indstilles til prøven i Interaktionsdesign, når eksamen i Oplevelsesdesign er bestået.

Underviser

Lone Koefoed Hansen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen vil foregå som et samspil mellem projektarbejde, forelæsninger, seminarer og vejledning.

Dansk

Litteratur

Guzdial, Mark, and Barbara Ericson. Introduction to Computing and  

Programming with Java: A Multimedia Approach. Prentice Hall, 2006.  

ISBN: 978-0131496989

 

Aarseth, Espen J. "Nonlinearity and Literary Theory." In The New Media  

Reader, edited by Noah Wardrip-Fruin and Nick Montfort, Cambridge,  

Mass.: The MIT Press, 2003. ISBN: 0-262-23227-8. pp. 761-80.

 

Bolter, J. David, and Richard Grusin. Remediation : Understanding New  

Media. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2000. ISBN: 0-262-52279-9.

 

Bourriaud, Nicolas (2002 [1998]), Relational aesthetics, trans. Simon  

Pleasance & Fronza Woods with the participation of Mathieu Copeland  

(Collection Documents sur l'art; Dijon: Les Presse du Reel).

 

Wiener, Norbert. "Men, Machines and the World About." In The New Media  

Reader, edited by Noah Wardrip-Fruin and Nick Montfort, Cambridge,  

Mass.: The MIT Press, 2003. ISBN: 0-262-23227-8. pp. 65-72.

 

Studieordning og bedømmelse

Grundfaget i digitalt design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Undervisningsdeltagelse + mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i digitalt design - IT, æstetik og interaktion

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Undervisningsdeltagelse + mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøven kan aflægges på én af følgende måder:

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75 % tilstedevær samt aflevering af mindre opgaver og et færdigt digitalt produkt i en form, der kan dokumenteres) afleverer de studerende en gruppeportefølje af forløbets øvelser og produktion. Omfanget er 10-12 sider pr. studerende. Gruppeporteføljen og produktet danner udgangspunkt for en individuel mundtlig eksamen.

Prøveform : Praktisk og mundtlig prøve.
Varighed : 30 min. inkl. bedømmelse.
Censur og bedømmelse : Intern, 7-skala.
Vægtning : 20 ECTS-point.

b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden skriftlig hjemmeopgave samt et digitalt produkt i en form, der kan dokumenteres.Omfanget af opgaven er 15-20 sider.

Prøveform : Bunden, skriftlig hjemmeopgave samt praktisk prøve.
Varighed : 7 dage.
Censur og bedømmelse : Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning : 10 ECTS-point.