Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Projektledelse ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår 2009
  • Timer per uge: Undervisningen foregår onsdag fra kl. 8 - 11 i  lokale 135, Adorno bygningen Tidspunktet er med forbehold for ændring.  
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 14775

Formål

OVERTEGNET (ikke flere ledige pladser)

Formålet med kurset er at give den studerende en grundlæggende teoretisk forståelse for projektarbejdsformens muligheder og begrænsninger og give den studerende redskaber til velovervejet og effektivt at arbejde med projekter i en organisation.
Den studerende tilegner sig baggrundsviden, der vil være brugbar som projektleder eller HR konsulent. Kurset tilstræber en holistisk tilgang, hvor projekter belyses i en organisationel kontekst.

Det er målet, at den studerende opnår følgende kompetencer:

Akademiske kompetencer
• En grundlæggende teoretisk og praktisk forståelse af projektarbejdsformen til udvikling og implementering af it-systemer i organisationer.
• Viden om sammenhængen mellem projektets betingelser, opgavens natur og forskellige projektstrategier og projektmodeller.
• Viden om klassiske projektstyrings metoder og teknikker
• Indsigt i de organisatoriske forandringer implementeringen af teknologi afstedkommer i organisationer, og hvordan disse kan ledes.
• Viden om ledelse af projektgrupper og metoder til samarbejde.

Praksiskompetencer:
• Evne til at organisere projektet og vælge projektstrategi, projektmodel og fremgangsmåde med udgangspunkt i en analyse af projektets betingelser og opgavens natur. Analyse af projektets betingelser omfatter udviklingsorganisation, brugerorganisation, leverandører, samarbejdsrelationer, teknologi, risici og usikkerheder.
• Evne til at udnytte klassiske projektstyringsteknikker som estimering, schedulering, ressourcestyring, ændringshåndtering og risikostyring,
• Evne til at lede implementering af teknologi og de forandringer, der er forbundet med implementeringen,
• Evne til at håndtere projektlederrollen i relation til beslutningstagere, projektdeltagere, samarbejdspartnere og underleverandører.

Indhold

Projektledelse er et valgfag, der indeholder aktuel teori, praktisk viden og rådgivning omkring den rolle, som projektledere har i henhold til at lede et hold mod en opgave, herunder individuel motivation. Med denne viden har den studerende forudsætningerne til at senere balancere tid, budget og kvalitetsmæssige krav.

Faglige forudsætninger

Optaget på:
Kand. Inf linje A eller B
Kand. Med
Kand. D.D. linje A eller B
Kand. A.D.

Underviser

Jette Lundin 

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, præsentation fra praktikere, arbejde med cases og studenterfremlægg

Litteratur

Kompendium med artikler

Cadle, James and Yeates, Donald: Project Management for Information Systems, fifht edition, Prentice Hall 2008

Kan indgå i uddannelsen som:

Inf linje A: VOS og valgfag. Inf linje B: valgfag

Med: Valgfag, mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse, metodeteori og medieproduktionsanalyse

Digital Design linje A og B: valgfag

Audio Design: Valgfag

ECTS-vægt

10/15/20

Studieordning og bedømmelse

Fagpakke: Digital æstetik og specifikke genrer

  • Bunden hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design, audio design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i media communication and cultural studies

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i medievidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i multimedier

  • Bunden hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Følger studieordningen