Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

ENG: Valgfag: English Phonetics Beyond the Basics (ba) ( forår 2009 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 4. semester
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: 20
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12108

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende

- demonstrerer kendskab til emnet og de relevante tekster, teorier og problemstillinger.

- demonstrerer færdighed i emnerelateret litteratursøgning, selektion og disponering af et givet stofområde.

- bruger relevante fagbegreber, -teorier og -terminologier.

- anvender relevante analytiske færdigheder opnået gennem det første års kurser (f.eks. at kunne forklare, fortolke, vurdere, sammenligne og skelne) på et afgrænset, mere detaljeret emneområde inden for engelskstudiet.

Indhold

In this elective we will look at the sounds and the sound system of English from a number of perspectives. For the first part of the course we will use Peter Ladefoged's textbook (see below) to refresh and extend your knowledge of phonetics. The contents for the second part of the course will be agreed upon in class by the participants (and me) by choosing from topics such as:

  • psycholinguistic and aspects of phonetics (e.g., the study of how the sounds of English are learned in first and second language learning);
  • neurolinguistic aspects of phonetics (e.g., how are the sounds of one's languages organized in the brain, how does the organization of sounds change in second language learning);
  • sociolinguistic aspects of English phonetics (e.g., current change in English, speech characteristics associated with sexual orientation).

Faglige forudsætninger

Ingen.

Underviser

Ocke-Schwen Bohn

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen i disciplinen foregår på hold, og der lægges vægt på arbejdsformer, der kan omfatte læsning af primær- og sekundærtekster, skriftlige opgaver og/eller mundtlige bidrag fra de studerende, holddiskussioner samt gruppearbejde. Forudsætningen for, at undervisningen forløber til­freds­stillende, er de studerendes regelmæssige tilstedeværelse samt aktive deltagelse i de faglige diskus­sioner.

Engelsk

Litteratur

The textbook for the introductory part of the course is:

Ladefoged, Peter, 2005, Vowels and consonants . Malden, MA: Blackwell. ISBN: 1-4051-2459-8 (includes a CD-ROM). *

You should read the first two chapters before the first class. Additional texts to be covered in the course will be made available as a compendium. 

 

* Here's what reviewers had to say about this book: "... a fascinating, accessible, and reader-friendly book by ... the world's leading phonetician. ... I warmly recommend the book to anyone with an interest in spoken language."

 

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i engelsk

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Aktiv, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen eller bunden skriftlig prøve eller mundtlig eksamen.