Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H KVM Kvantitative metoder ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 4. samt 5. semester
  • Timer per uge: 3 timer per uge
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 15579

Formål

 

Fagets formål er at den studerende tilegner sig viden om centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

 

I faget gives et grundlag for at kvantificere usikkerhed i forbindelse med beslutningstagning, således at man rationelt og logisk stringent kan træffe beslutninger inden for det erhvervsøkonomiske område, under hensyntagen til såvel konsekvenser som usikkerhed.

I forbindelse med arbejdet med store og uoverskuelige datamængder er der behov for statistiske metoder til at udvælge og bearbejde relevant information samt til at identificere evt. sammenhænge mellem økonomiske variable.

I mange beslutningssituationer tilvejebringes information således gennem udvælgelse af en stikprøve. Selve udvælgelsen af stikprøven er afgørende for værdien af den indsamlede information. Der er derfor behov for særlige udvælgelsesmetoder, således at bearbejdning, analyse og vurdering på et sandsynlighedsteoretisk grundlag er muligt. Følgende spørgsmål/trin, der knytter sig til de fleste beslutningssituationer, kan give et indtryk af, hvor statistik kommer ind og hvorfor:

 Hvilken information er nødvendig?
 Hvad er den relevante population eller proces?
 Hvordan udvælges stikprøveenhederne?
 Hvordan indhentes den nødvendige information fra stikprøveenhederne?
 Hvordan anvendes stikprøveinformation som baggrund for at drage konklusioner om populationen eller processen?
 Hvilke konklusioner kan træffes om populationen eller processen?

Praktisk anvendelse af faget viser sig blandt andet i kvalitetskontrol, markedsanalyse, meningsmåling, stikprøverevision og prognosticering.

Indhold

 

Overordnet kan fagets domæne og indhold beskrives ved følgende centrale grundelementer:

 

  • Specielle regressionsmodeller
  • Kvalitetskort
  • Variansanalyse, Log-lineæranalyse
  • Ikke-parametriske tests
  • Design og kvalitet af spørgeskemaer
  • Conjointanalyse
  • Diskriminantanalyse
  • Lineær algebra
  • Faktoranalyse
  • Klyngeanalyse
  • MDS
  • Korrespondanceanalyse
  • Item-analyse
  • Missing-value analyse
  • Logistisk regression

Personlig udvikling

 

Målet er, at de studerende

  • Formår at overskue større og abstrakte problemstillinger og datamængder, uanset hvilken måleskala data er på. Der lægges vægt på, at den studerende får en praksisrelateret tilgang til fagets elementer

Faglige forudsætninger

 

Kendskab til basal sandsynlighedsregning, stokastiske variabler samt grundlæggende statistik. Det er således en forudsætning, at den studerende som indgang er i stand til at gennemføre test på og opstille konfidensintervaller for én eller flere middelværdier, varianser og andele samt foretage relevante sammenligninger af disse. Dertil kommer, at den studerende skal kunne gennemføre test på sammenhænge mellem 2 og flere variabler afhængig af den anvendte skalatype. Centrale analyser for test af sammenhænge er simple test via krydstabeller samt simple og multiple regressionsanalyser

Underviser

John Vestergaard Olesen

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset består primært af klasseinstruktion og øvelsestimer - samt et antal hjemmeopgaver undervejs

Dansk

Litteratur

 

Se den til enhver tid gældende undervisningsplan

Læringsmetoder i %

 

Forelæsning                                              30 %

Øvelsesundervisning                                15 %

Gruppearbejde                                          10 %

Selvstudium                                              10 %

Forberedelse til kursusforløbet                 35 %

Pensum

 

Se den til enhver tid gældende undervisningsplan

IT-færdigheder

Program                         Niveau (0 - 6)

SPSS                              Opbygge/kombinere - kan strukturere og anvende, begrundet I forudsætninger og ønsket mål (5)

Beståelseskrav

 

"Bestået" efter 4. semester og
Karakteren 02 eller højere efter 5. semester

Kriterier for målopnåelse

 

  • Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

 

  • Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
  • på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)

 

  • Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
  • at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages).

Bedømmelse

 

Kurset udprøves efter hvert semester:

Opgave uden mundtligt forsvar efter 4. semester (intern censur)

Projekt og mundtligt forsvar efter 5. semester (ekstern censur)

 

Bedømmelsesform:         

Bestået/ikke bestået efter 4. semester og

Gradueret efter 7-trinsskalaen (12 skalaen) efter 5. semester