Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H RGV Ekstern rapportering ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 4. semester
  • Timer per uge: 3 lektioner og 2 øvelsestimer per uge
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 15465

Formål

 

Formålet med modulet er at give de studerende indsigt i centrale principper og metoder, som anvendes ved udarbejdel­se af årsregnskaber, samt kendskab til ­års­regnskabets bestanddele og tolkning af årsregnskabets informationsindhold.

Formålet med modulet er at give de studerende indsigt i centrale principper og metoder, som anvendes ved udarbejdel­se af årsregnskaber, samt kendskab til ­års­regnskabets bestanddele og tolkning af årsregnskabets informationsindhold.

 

Målet er, at de studerende, efter at have deltaget i undervisningsaktiviteterne, kan:

  • redegøre for det eksterne regnskabsvæsens teorier, formål og indhold,
  • vurdere og analysere de problemer, der eksisterer ved tilrettelæggelse og udarbejdelse af ekstern informa­tionsafgivelse med hovedvægt på årsregnskabet
  • vurdere et forelagt regnskabsmateriale og om nødvendigt stille forslag til ændring heraf
  • demonstrere indsigt i moderne dansk regnskabsaflæggelse, og i de forskellige regelsæt, der regulerer regnskabsaflæggelsen
  • kendskab til internationale regnskabsstandarder (IFRS/IAS)
  • give et overblik over de selskabsretlige forhold, der er relevante for regnskabsaflæggelsen.

Indhold

 

Faget indeholder en række emneområder, hvis indbyrdes vægtning er angivet tentativt.

1        INTRODUKTION - ÅRL grundbestemmelser                        4

2        Balancen                                                                                    4

3        Immaterielle anlægsaktiver                                                        1

4        Leasing                                                                                       1

5        Forpligtelser og egenkapital                                                       2

6        Skat i årsregnskabet                                                                   2

7        Resultatopgørelsen                                                                     3

8        Indtægtskriterier                                                                        3

9        Omkostningsopgørelser inkl. afskrivninger                               2

10      Finansielle poster                                                                       2

11      Ledelsesberetning og nærtstående parter                                  2

12      Regnskabsanalysens ide, grundlag og interessenter                  2

13      Pengestrømsanalyser                                                                  2

14      Koncernregnskaber                                                                    4

15      Styrkeprofil, budgettet, revisor og alternativ rapportering        2

Personlig udvikling

 

Der lægges vægt på, at den studerende specielt i øvelsesundervisningen får en praksisrelateret tilgang til fagets elementer, dels gennem gruppesamarbejde dels gennem studenterpræsentationer

Faglige forudsætninger

 

Økonomistyring I

Underviser

Peter Berg

Undervisnings- og arbejdsform

 

Forelæsninger og øvelser med samarbejde i grupper og studenterpræsentationer.

Dansk

Litteratur

 

Særskilt pensumliste

Læringsmetoder i %

 

Forelæsninger                                           26 %

Øvelsesundervisning                                20 %

Projektorienteret undervisning                  6 %

Selvstudium                                              5 %

Forberedelse til kurset                              43 %

Pensum

Særskilt pensumliste

IT-færdigheder

Program                  Niveau (0 - 6)

MS Excel                  Analysere - kan strukturere og anvende begrebet (4)

Beståelseskrav

 

Karakteren 02 eller derover efter 7-trins skalaen.

Kriterier for målopnåelse

 

  • Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
  • o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • o på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
  • o på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

 

  • Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
  • på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
  • på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)

 

  • Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
  • at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar og ekspliciteret didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet ift - emnet og opgaven.

Studieordning og bedømmelse


HA almen erhvervsøkonomi

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


 

Faget evalueres ved en prøve ved afslutningen af 4. semester med intern censur. Prøven omfatter fagene Økonomistyring 2, Regnskab og Finansiering/Investering. Prøven stilles som en case opgave og løses i grupper af 3-4 studerende. Efterfølgende eksamineres de studerende individuelt ved en mundtlig prøve, hvor udgangspunktet vil være den skriftlige besvarelse.