Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Disciplinkursus: Aktuel Erkendelsesteori ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat/Master
  • Semester/kvarter: 1
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 14830

Tid og sted

Torsdage kl. 13-16 i bygn. 1465, lok. 616

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • demonstrerer overblik over en af filosofiens discipliner eller en bredere filosofisk diskussionssammenhæng
  • kan bruge videnskabelige hjælpemidler
  • er i stand til at relatere de forskellige positioner inden for disciplinen til hinanden

Indhold

I dette kursus vil vi fokusere på udvalgte, centrale diskussioner indenfor erkendelsesteorien. Af speciel interesse vil være de diskussioner, der har domineret feltet i de sidste par årtier. Vi vil således komme ind på spørgsmål som: Er erkendelsen funderet på et sikkert grundlag?, Kan ens antagelser begrundes holistisk? Findes der erkendelse, som ikke kræver begrundelse? Er viden og begrundelse givet relativ til en given kontekst?, I hvilket omfang kan begrundelse udledes?, Findes der a priori erkendelse? Kan epistemisk skepticisme tilbagevises? Er erkendelse altid transparent?

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Lars Bo Gundersen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen tager udgangspunkt i udvalgte tekster og udformer sig typisk som en af faglæreren ledet workshop, hvor lærer og studerende forbereder oplæg og deltager i diskussioner.

Kurset vil formodentlig komme til at foregå på dansk. Såfremt der er engelsktalende studerende, der ønsker at aflægge disciplinprøve i forbindelse med kurset, vil det dog foregå på engelsk

Litteratur

Contemporary Debates in Epistemology, Sosa & Steup (red.), Blackwell 2004.

 

Studieordning og bedømmelse

Kandidatoverbygning i filosofi

  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Hj.opg. + praktisk, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Kandidatuddannelsen i filosofi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + praktisk, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Disciplinprøve 1

Bunden skriftlig opgave. Omfang maks. 15 sider

Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af undervisningsdeltagelse består prøven af tre bundne essays på maks. 5 sider, der udarbejdes og besvares i løbet af semestret. De to opgaver samles i en portefølge, der indleveres til samlet bedømmelse. Ved undervisningsdeltagelse forstås aktiv deltagelse i mindst 75% af den udbudte undervisning i et af studienævnet godkendt Disciplin Kursus.

Disciplinprøve 2

Bunden skriftlig opgave. Omfang maks. 15 sider

Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af undervisningsdeltagelse består prøven af tre bundne essays på maks. 5 sider, der udarbejdes og besvares i løbet af semestret. De tre opgaver samles i en portefølge, der indleveres til samlet bedømmelse. Ved undervisningsdeltagelse forstås aktiv deltagelse i mindst 75% af den udbudte undervisning i et af studienævnet godkendt Disciplin Kursus. Den valgte disciplin skal være forskellig fra den i disciplinprove 1 valgte disciplin.

Frit emne 1

Skriftlig, 15 sider

Nærmere bestemmelser
Eksamen aflægges ved udarbejdelsen af en skriftlig opgave, hvis emne og litteraturliste skal godkendes af vejlederen. Den studerende skal senest ved begyndelsen af eksamenstilmeldingsperioden have indgået en aftale med en vejleder, for at kunne aflægge eksamen ved den efterfølgende eksamensperiode. Opgavens omfang skal være maks. 15 sider.

Frit emne 2

Skriftlig, 15 sider

Nærmere bestemmelser
Eksamen aflægges ved udarbejdelsen af en skriftlig opgave, hvis emne og litteraturliste skal godkendes af vejlederen. Den studerende indgår ved semestrets begyndelse en aftale med en vejleder, for at kunne aflægge eksamen ved den efterfølgende eksamensperiode. Opgavens omfang skal være maks. 15 sider.