[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Tirsdage kl. 13-15 i bygn. 1465, lok. 616
Første gang: 10. februar 2009
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Bioteknologien har revolutioneret medicinsk behandling og praksis i relation til sundhed. Den globale økonomiske udvikling og neoliberal ideologi udfordrer traditionel velfærdstænkning og idealer om social retfærdighed og fælles goder. Blandt professionelle, borgere og beslutningstagere melder filosofiske problemer sig mere end tidligere.
Dette skaber et ekspanderende marked for anvendt filosofi. Filosoffer tilbyder da også professionelle og offentligheden deres analytiske evner og viden om etablerede etiske teorier (utilitarisme, pligtetik, dydsetik osv.).
I kurset vil jeg argumentere for, at der er behov for en mere ambitiøs praktisk filosofi, når vi skal måde det 21. århundredes filosofiske problemer vedrørende sygdom, sundhed, liv, død og velfærd.
Kant skelnede mellem en skolastisk filosofisk aktivitet, hvis fokus er gyldigheden af vore teorier og en kosmopolitisk eller verdens-vendt filosofi, der reflekterer over vores viden i relation til den menneskelige fornufts højeste mål. Det er vanskeligt i dag at tale om den menneskelige fornufts højeste mål. Jeg vil imidlertid argumentere for, at det er muligt at revitalisere ideen om en kosmopolitisk filosofi, der reflekterer over forskellige perspektiver på praktisk fornuft og basale etiske, samfundsmæssige og politiske mål og værdier.
Det centrale spørgsmål vil være: Hvad skal vi i dag forstå ved praktisk visdom? Perspektiver og tilgange hos Aristotle, Kant, Hegel, Marx, Dewey, Toulmin, MacIntyre, Nussbaum, Habermas og Foucault vil blive behandlet og diskuteret med særligt henblik på konkrete problemer i medicin, bioteknologi, sundhedsvæsen og velfærds politik.
Ingen
Uffe Juul Jensen
Undervisningen tager udgangspunkt i udvalgte tekster og udformer sig typisk som en af faglæreren ledet workshop, hvor lærer og studerende forbereder oplæg og deltager i diskussioner.
Dansk/engelsk
Vil blive præsenteret ved første forelæsning.
Disciplinprøve 1
Bunden skriftlig opgave. Omfang maks. 15 sider
Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af undervisningsdeltagelse består prøven af tre bundne essays på maks. 5 sider, der udarbejdes og besvares i løbet af semestret. De to opgaver samles i en portefølge, der indleveres til samlet bedømmelse. Ved undervisningsdeltagelse forstås aktiv deltagelse i mindst 75% af den udbudte undervisning i et af studienævnet godkendt Disciplin Kursus
Disciplinprøve 2
Bunden skriftlig opgave. Omfang maks. 15 sider
Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af undervisningsdeltagelse består prøven af tre bundne essays på maks. 5 sider, der udarbejdes og besvares i løbet af semestret. De tre opgaver samles i en portefølge, der indleveres til samlet bedømmelse. Ved undervisningsdeltagelse forstås aktiv deltagelse i mindst 75% af den udbudte undervisning i et af studienævnet godkendt Disciplin Kursus. Den valgte disciplin skal være forskellig fra den i disciplinprove 1 valgte disciplin.
Frit Emne 1
Skriftlig, 15 sider
Nærmere bestemmelser
Eksamen aflægges ved udarbejdelsen af en skriftlig opgave, hvis emne og litteraturliste skal godkendes af vejlederen. Den studerende skal senest ved begyndelsen af eksamenstilmeldingsperioden have indgået en aftale med en vejleder, for at kunne aflægge eksamen ved den efterfølgende eksamensperiode. Opgavens omfang skal være maks. 15 sider.
Frit Emne 2
Skriftlig, 15 sider
Nærmere bestemmelser
Eksamen aflægges ved udarbejdelsen af en skriftlig opgave, hvis emne og litteraturliste skal godkendes af vejlederen. Den studerende indgår ved semestrets begyndelse en aftale med en vejleder, for at kunne aflægge eksamen ved den efterfølgende eksamensperiode. Opgavens omfang skal være maks. 15 sider.