[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Torsdage kl. 13-16 i lokale 121, Codd bygningen på IMV.
Første gang: torsdag, 12. februar 2009.
Hensigten er at give deltagerne redskaber til at identificere, anvende og udvikle teknologifilosofiske begreber i praksis og teori. I seminaret vil der også blive lagt vægt på at diskutere konkrete eksempler, hvor teknologifilosofiske overvejelser og argumentationer har været anvendt, eller kan anvendes. En af intentionerne med kurset er at lade de indledende, teoretiske introduktioner glide over i en individuel tilegnelsesfase. hvor mere konkrete teknologi-fokuseringer bringes i spil.
'Teknologifilosofi' henviser til et etableret filosofisk delområde med et bredt begreb om teknologi som omdrejningspunkt. Teknologifilosofien udfoldes i reglen som et systematisk ordnet studie baseret på en række traditionelle filosofiske discipliner, dvs. teknologi som epistemologisk område, som normativ praksis, som etisk problemfelt, som genstand for en æstetisk vurdering, osv. I den forstand indsættes teknologi i en veletableret akademisk tradition for at tænke teoretisk om virkeligheden. Man kan imidlertid også vælge at betragte teknologifilosofi som en nøgle til at forstå og forandre sin sociotekniske samtid; at tænke praksisfilosofisk på teknologi-anvendelser. Det kan bl.a. betyde, at man afkræver teknologifilosofien nogle handlingsfremmende svar på spørgsmål, der optager os aktuelt. En konsekvens kan være, at begrebet om teknologifilosofi må udvides eller forandres for at kunne tjene som en sådan nøgle.
I seminaret vil begge tilgange blive forfulgt, ikke som modstridende tilgange, men snarere som komplementære eller ligeværdige.
Ingen
Steen Brock (IFI) og Finn Olesen (IMV)
Introducerende forelæsninger, workshops, studenteroplæg.
Dansk
Verbeek, Peter-Paul. What Things Do - Philosophical Reflections on Technology, Agency and Design. Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, 2005.
Berg, Jan Kyrre, and Stig Andur Pedersen, eds. Teknologi Og Virkelighed. Århus: Philosophia, 2008.
Der vil desuden blive anvendt kortere teknologifilosofiske tekster med særlig vægt på postfænomenologi samt case-orienterede tekster fra Science and Technology Studies.
Disciplinprøve 1
Bunden skriftlig opgave. Omfang maks. 15 sider
Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af undervisningsdeltagelse består prøven af tre bundne essays på maks. 5 sider, der udarbejdes og besvares i løbet af semestret. De to opgaver samles i en portefølge, der indleveres til samlet bedømmelse. Ved undervisningsdeltagelse forstås aktiv deltagelse i mindst 75% af den udbudte undervisning i et af studienævnet godkendt Disciplin Kursus
Disciplinprøve 2
Bunden skriftlig opgave. Omfang maks. 15 sider
Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af undervisningsdeltagelse består prøven af tre bundne essays på maks. 5 sider, der udarbejdes og besvares i løbet af semestret. De tre opgaver samles i en portefølge, der indleveres til samlet bedømmelse. Ved undervisningsdeltagelse forstås aktiv deltagelse i mindst 75% af den udbudte undervisning i et af studienævnet godkendt Disciplin Kursus. Den valgte disciplin skal være forskellig fra den i disciplinprove 1 valgte disciplin.
Frit Emne 1
Skriftlig, 15 sider
Nærmere bestemmelser
Eksamen aflægges ved udarbejdelsen af en skriftlig opgave, hvis emne og litteraturliste skal godkendes af vejlederen. Den studerende skal senest ved begyndelsen af eksamenstilmeldingsperioden have indgået en aftale med en vejleder, for at kunne aflægge eksamen ved den efterfølgende eksamensperiode. Opgavens omfang skal være maks. 15 sider.
Frit Emne 2
Skriftlig, 15 sider
Nærmere bestemmelser
Eksamen aflægges ved udarbejdelsen af en skriftlig opgave, hvis emne og litteraturliste skal godkendes af vejlederen. Den studerende indgår ved semestrets begyndelse en aftale med en vejleder, for at kunne aflægge eksamen ved den efterfølgende eksamensperiode. Opgavens omfang skal være maks. 15 sider.