Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Emnekursus: Konflikt, værdi og identitet ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: Kandidat/Master
  • Semester/kvarter: 1
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12882

Tid og sted

Torsdage kl. 13-16 i bygn. 1465, lok. 130

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • er i stand til at bearbejde og vurdere afgrænsede filosofiske argumenter, tekster og positioner
  • demonstrerer overblik og sans for sammenhængene i en kompleks faglig diskussion
  • udviser en dybtgående forståelse af det filosofiske emne
  • er i stand til at forbinde en filosofisk position med dens baggrundsantagelser, fortolkningsmuligheder og -problemer

Indhold

Offentlige debatter fokuserer ofte på forskellene og konflikterne mellem de "kulturelle værdier" og "kulturelle identiteter", som findes i forskellige sociale grupperinger i Europa. Kurset tager nogle af de filosofiske spørgsmål op, som fænomenet "kulturelle konflikter" stiller, ved at relatere det interdisciplinære forskningsfelt "Conflict Analysis" til filosofiske teorier om kultur, værdier og social og personlig identitet.

I første del af kurset vil de studerende blive præsenterede for konfliktforskningen. Herunder vil der i særdeleshed blive introduceret til den nyere forskning, der fokuserer på betydningen af kompleksitet i konfliktuelle dynamikker, og til de praktiske konklusioner, som man kan drage fra studier i "Psychology of Deescalation" i forbindelse konflikters transformering. Derefter vil vi undersøge fremherskende udlægninger af kulturel identitet og kulturelle værdier i offentlige og filosofiske diskurser. I anden del af kurset vil vi undersøge hvad filosofien, i særdeleshed proces-baserede udlægninger af værdier samt af (social og personlig) identitet, kan tilbyde af nytænkning i forbindelse med en frugtbar transformering af konflikter, som baserer sig på kulturelle værdier.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Henrik Jøker Bjerre

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen tager udgangspunkt i udvalgte tekster og udformer sig typisk som en af faglæreren ledet workshop, hvor lærer og studerende forbereder oplæg og deltager i diskussioner.

Dansk/Engelsk

Litteratur

Grundbog:

Cheldelin, Druckman, Fast (eds.): Conflict - From Analysis to Intervention , London/New York: Continuum, 2003.

Centrale tekster iøvrigt:

Habermas, Jürgen: "An Intersubjective Concept of Individuality," Journal of Chinese

Philosophy , 1991, s. 133-141.

Hegel, G.W.F.: Phänomenologie des Geistes , Hamburg: Felix Meiner Verlag, 1988, (kap. IV.)

Honneth, Axel: Kampf um Anerkennung , Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1992, (uddrag).

}i~ek, Slavoj: "Caught in Another's Dream in Bosnia", in: Ali, Lifschultz (eds.): Why Bosnia? , Stony Creek, Conn: Pamphleteers Press, Inc., 1993, pp. 233-240.

Studieordning og bedømmelse

Kandidatoverbygning i filosofi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Hj.opg. + praktisk, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Kandidatuddannelsen i filosofi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + praktisk, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Emneprøve 1

Fri skriftlig opgave

Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i et af studienævnet godkendt Emne Kursus, aflægges eksamen ved at den studerende udarbejder en hjemmeopgave på maks. 10 sider, hvis emne og litteraturliste er relateret til det gennemgåede pensum. Emnet og litteraturliste skal være godkendt af vejlederen. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisning forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter (forberedelse, diskussion, evt. oplæg).

Emneprøve 2

Fri skriftlig opgave

Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i et af studienævnet godkendt Emne Kursus, aflægges eksamen ved at den studerende udarbejder en hjemmeopgave på maks. 10 sider, hvis emne og litteraturliste er relateret til det gennemgåede pensum. Emnet og litteraturliste skal være godkendt af vejlederen og det valgte emne skal være forskellig fra det i Emneprøve 1 valgte emne. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisning forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter (forberedelse, diskussion, evt. oplæg).

Frit emne 1

Skriftlig, 15 sider

Nærmere bestemmelser
Eksamen aflægges ved udarbejdelsen af en skriftlig opgave, hvis emne og litteraturliste skal godkendes af vejlederen. Den studerende skal senest ved begyndelsen af eksamenstilmeldingsperioden have indgået en aftale med en vejleder, for at kunne aflægge eksamen ved den efterfølgende eksamensperiode. Opgavens omfang skal være maks. 15 sider.

Frit emne 2

Skriftlig, 15 sider

Nærmere bestemmelser
Eksamen aflægges ved udarbejdelsen af en skriftlig opgave, hvis emne og litteraturliste skal godkendes af vejlederen. Den studerende indgår ved semestrets begyndelse en aftale med en vejleder, for at kunne aflægge eksamen ved den efterfølgende eksamensperiode. Opgavens omfang skal være maks. 15 sider.