[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Torsdage kl. 13-16 i bygn. 1465, lok. 130
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Offentlige debatter fokuserer ofte på forskellene og konflikterne mellem de "kulturelle værdier" og "kulturelle identiteter", som findes i forskellige sociale grupperinger i Europa. Kurset tager nogle af de filosofiske spørgsmål op, som fænomenet "kulturelle konflikter" stiller, ved at relatere det interdisciplinære forskningsfelt "Conflict Analysis" til filosofiske teorier om kultur, værdier og social og personlig identitet.
I første del af kurset vil de studerende blive præsenterede for konfliktforskningen. Herunder vil der i særdeleshed blive introduceret til den nyere forskning, der fokuserer på betydningen af kompleksitet i konfliktuelle dynamikker, og til de praktiske konklusioner, som man kan drage fra studier i "Psychology of Deescalation" i forbindelse konflikters transformering. Derefter vil vi undersøge fremherskende udlægninger af kulturel identitet og kulturelle værdier i offentlige og filosofiske diskurser. I anden del af kurset vil vi undersøge hvad filosofien, i særdeleshed proces-baserede udlægninger af værdier samt af (social og personlig) identitet, kan tilbyde af nytænkning i forbindelse med en frugtbar transformering af konflikter, som baserer sig på kulturelle værdier.
Ingen
Henrik Jøker Bjerre
Undervisningen tager udgangspunkt i udvalgte tekster og udformer sig typisk som en af faglæreren ledet workshop, hvor lærer og studerende forbereder oplæg og deltager i diskussioner.
Dansk/Engelsk
Grundbog:
Cheldelin, Druckman, Fast (eds.): Conflict - From Analysis to Intervention , London/New York: Continuum, 2003.
Centrale tekster iøvrigt:
Habermas, Jürgen: "An Intersubjective Concept of Individuality," Journal of Chinese
Philosophy , 1991, s. 133-141.
Hegel, G.W.F.: Phänomenologie des Geistes , Hamburg: Felix Meiner Verlag, 1988, (kap. IV.)
Honneth, Axel: Kampf um Anerkennung , Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1992, (uddrag).
}i~ek, Slavoj: "Caught in Another's Dream in Bosnia", in: Ali, Lifschultz (eds.): Why Bosnia? , Stony Creek, Conn: Pamphleteers Press, Inc., 1993, pp. 233-240.
Emneprøve 1
Fri skriftlig opgave
Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i et af studienævnet godkendt Emne Kursus, aflægges eksamen ved at den studerende udarbejder en hjemmeopgave på maks. 10 sider, hvis emne og litteraturliste er relateret til det gennemgåede pensum. Emnet og litteraturliste skal være godkendt af vejlederen. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisning forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter (forberedelse, diskussion, evt. oplæg).
Emneprøve 2
Fri skriftlig opgave
Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i et af studienævnet godkendt Emne Kursus, aflægges eksamen ved at den studerende udarbejder en hjemmeopgave på maks. 10 sider, hvis emne og litteraturliste er relateret til det gennemgåede pensum. Emnet og litteraturliste skal være godkendt af vejlederen og det valgte emne skal være forskellig fra det i Emneprøve 1 valgte emne. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisning forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter (forberedelse, diskussion, evt. oplæg).
Frit emne 1
Skriftlig, 15 sider
Nærmere bestemmelser
Eksamen aflægges ved udarbejdelsen af en skriftlig opgave, hvis emne og litteraturliste skal godkendes af vejlederen. Den studerende skal senest ved begyndelsen af eksamenstilmeldingsperioden have indgået en aftale med en vejleder, for at kunne aflægge eksamen ved den efterfølgende eksamensperiode. Opgavens omfang skal være maks. 15 sider.
Frit emne 2
Skriftlig, 15 sider
Nærmere bestemmelser
Eksamen aflægges ved udarbejdelsen af en skriftlig opgave, hvis emne og litteraturliste skal godkendes af vejlederen. Den studerende indgår ved semestrets begyndelse en aftale med en vejleder, for at kunne aflægge eksamen ved den efterfølgende eksamensperiode. Opgavens omfang skal være maks. 15 sider.