[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Mandage, kl. 10-13 i bygn. 1467, lok. 130
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Den postmoderne bevægelse, der fejede hen over de vest-europæiske samfund i slutningen af det 20. århundrede, betød på mange måder at det politiske blev udfordret. Hvordan er det muligt at udtænke visioner for, hvordan samfundet skal udvikle sig i fremtiden, når vi i den grad har fået vores nuværende forståelseshorisonter udfordret. Når vi har mistet tiltroen til, at man kan artikulere vores nutid og fortid neutralt, hvordan kan vi så overhovedet vove at gøre os til dommere over, hvordan det vil være bedst for samfundet at udvikle sig i fremtiden?
Nogle skeptikere kunne måske finde på at hævde at det politiske rent faktisk er afgået ved døden i vores samfund. At politikere har reduceret sig selv til bureaukratiske håndlangere, der blot administrerer de love for samfundsdannelse, som økonomien synes at udstikke. Dette er måske en korrekt analyse af den faktisk førte politik.
Hævdelsen fra dette seminar vil imidlertid være, at hvis politikken er afgået ved døden, så er det fordi den ikke har lyttet til den politiske teori, der er blevet artikuleret i kølvandet på den postmoderne bevægelse. Den vigtigste indsigt, der følger af det postmoderne er netop, at vi ikke kan UNDGÅ at være politiske. I seminaret vil vi forsøge at råde bod på denne manglende bevidsthed, ved at dykke ned i to postmoderne bud på, hvordan politiske projekter kunne tage sig ud under den postmoderne anfægtelse.
På den ene side vil vi se på, hvordan den sene Derrida vender sig mod det politiske i sin analyse af forholdet mellem lov-ret-retfærdighed, hans revitalisering af marxistiske pointer og hans analyse af forholdet mellem venskab og det politiske.
På den anden side vil vi dykke ned i Hardt og Negris analyse af den tilsyneladende ukontrollable globalisering og den deraf følgende politiske defaitisme. For at forstå de politiske håndtag der er tilbage, er det vigtigt at udvikle en alternativ analyse af de betingelser, politikken må føres under.
Ingen
Ejvind Hansen
Undervisningen udformer sig typisk som en af faglæreren ledet workshop, hvor lærer og studerende forbereder oplæg og deltager i diskussioner.
Seminaret vil blive et kompakt-seminar med 6 møder á 3 timer. Afsluttende med en mini-konference, hvor de studerende selv fremlægger deres projekter.
Hvis nogle af de studerende ikke forstår dansk, vil seminaret foregå på engelsk. Ellers vil det være på dansk. Tekster læses på engelsk.
Vi vil læse en række forskellige tekster, heriblandt:
Bohman, J. "Expanding dialogue: The Internet, the public sphere and prospects for transnational democracy". In Crossly/Roberts (2004) After Habermas. New perspectives on the Public Sphere . Oxford: Blackwell, pp. 131-155 (25s)
Pekka Himanen (2001): The Hacker Ethic and the Spirit of the New Economy
Emneprøve 1
Fri skriftlig opgave
Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i et af studienævnet godkendt Emne Kursus, aflægges eksamen ved at den studerende udarbejder en hjemmeopgave på maks. 10 sider, hvis emne og litteraturliste er relateret til det gennemgåede pensum. Emnet og litteraturliste skal være godkendt af vejlederen. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisning forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter (forberedelse, diskussion, evt. oplæg).
Emneprøve 2
Fri skriftlig opgave
Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i et af studienævnet godkendt Emne Kursus, aflægges eksamen ved at den studerende udarbejder en hjemmeopgave på maks. 10 sider, hvis emne og litteraturliste er relateret til det gennemgåede pensum. Emnet og litteraturliste skal være godkendt af vejlederen og det valgte emne skal være forskellig fra det i Emneprøve 1 valgte emne. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisning forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter (forberedelse, diskussion, evt. oplæg).
Frit emne 1
Skriftlig, 15 sider
Nærmere bestemmelser
Eksamen aflægges ved udarbejdelsen af en skriftlig opgave, hvis emne og litteraturliste skal godkendes af vejlederen. Den studerende skal senest ved begyndelsen af eksamenstilmeldingsperioden have indgået en aftale med en vejleder, for at kunne aflægge eksamen ved den efterfølgende eksamensperiode. Opgavens omfang skal være maks. 15 sider.
Frit emne 2
Skriftlig, 15 sider
Nærmere bestemmelser
Eksamen aflægges ved udarbejdelsen af en skriftlig opgave, hvis emne og litteraturliste skal godkendes af vejlederen. Den studerende indgår ved semestrets begyndelse en aftale med en vejleder, for at kunne aflægge eksamen ved den efterfølgende eksamensperiode. Opgavens omfang skal være maks. 15 sider.