[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Mandage kl. 13-15 i bygn. 1451, lok. 225
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Disciplinen omhandler udvalgte epistemologiske teorier og grundbegreber, eksempelvis 'viden', 'erfaring', 'teori', 'begrundelse', 'lov', 'skepticisme', 'a priori-viden', 'induktion', 'abstraktion', 'forklaring og forståelse'. Den studerende vil opnå indsigt i væsentlige opfattelser af elementerne i og grundfunktionerne ved forskellige former for vidensproduktion. Kurset inddrager en belysning af udvalgte, relevante kognitive felter eller områder.
Ingen
Asbjørn Steglich-Petersen og Steen Brock (koordinator)
Der undervises typisk via ugentlige forelæsninger, hvor der er tilknyttet instruktorundervisning i mindre hold. Undervisningen tager typisk udgangspunkt i et udvalg af artikler eller uddrag fra monografiske fremstillinger.
Dansk
(Del 1, Asbjørn Steglich-Petersen) Der vil foreligge et kompendium, som rummer centrale erkendelses- og videnskabsteoretiske tekster, bl.a. af Gettier, Goldman, Dretske, Moore, Ayer, Goodman, Hempel, og andre.
(Del 2, Steen Brock) -
1. Videnskabelig udvikling
Uddrag af tekster af Karl Popper og Thomas Kuhn
2. Arbejde og teknik som formidler mellem subjekt og objekt:
uddrag af tekster fra Karl Marx og Andy Pickering
3. Kunst og erfaring:
Heidegger. "Kunstværkets oprindelse"
4. Det hermeneutiske erfaringsbegreb og åndsvidenskabernes kulturelle betydning
Uddrag af tekster af Gadamer
5. Videnskab mellem filosofi, kunst og historie
Cassirer, Kapitlerne "Art-History-Science" fra An Essay on Man
6. Om vished, erkendelsesteoretisk og psykologisk
Uddrag af Wittgensteins On Certainty og Remarks on the Philosophy of Psychology/ Last Writings onthe Philosophy of Psychology
Bunden skriftlig opgave. Omfang maks. 15 sider.
Eksamen aflægges ved aflevering af tre opgaver (maks. 5 sider pr. opgave), hvis emne udarbejdes af eksaminator. De tre opgaver udleveres og besvares i løbet af semestret og samles i en portefølje, der indleveres til samlet bedømmelse.