[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen vil der blive lagt vægt på, at den studerende kan tilfredsstille følgende krav:
- Kendskab til principper for og forløbet af feltarkæologiske undersøgelser og forundersøgelser, herunder recognoscering.
- Forståelse af dannelsen af tolkninger på en udgravning
- Kendskab til principper for opmåling af arkæologiske udgravninger.
- Evne til at gennemføre basale opmålingsopgaver og registreringsopgaver på egen hånd.
- Evne til at udføre basale arbejdsrutiner på en arkæologisk udgravning
I disciplinen behandles den feltarkæologiske undersøgelse primært fra den tekniske og formelle side. Det er undersøgelsen som en fysisk, teknisk aktivitet, der er i fokus, men samtidigt skal de studerende gøres bevidste om, at det konkrete arbejde resulterer i videnskabelige data, at udgravninger
Forudsætter en BA i forhistorisk arkæologi
Mads Holst, Kim Jessen, Jens Andresen m.fl.
Undervisningen omfatter tre dele: a) et introduktionskursus til feltarkæologi baseret på forelæsninger; b) et opmålingskursus baseret på praktiske øvelser; c) et udgravningskursus baseret på deltagelse i en arkæologisk udgravning. Disciplinen afvikles samlet i anden halvdel af semesteret.
Anvises før kursusstart på First Class.
Vejledende litteratur:
Roskams, S.: Excavation. Cambridge 2001, s. 7-39.
Schneider, L.: Archäologie, Tourismus und gesellschaft, i: Klassische Archäologie. Eine Einführung , ed. T. Hölscher, Stuttgart 2000, s. 91-106.
Schnurbein, S. von.: Ausgrabungen und archäologische Geländeerkundungen, i: Klassische Archäologie. Eine Einführung , ed. T. Hölscher, Stuttgart 2000, s. 25-38.
Ødegård, K.: Arkæologiske kilder, utgravninger og landskap, i: Ad fontes, ed. Jon W. Iddeng, Oslo 2000, s. 169-184.
Østby, E.: Klassisk arkæologi: Gjenstander og monumenter, i: Ad fontes, ed. Jon W. Iddeng, Oslo 2000, s. 185-228.
Prøven aflægges i form af undervisningsdeltagelse, dvs. 100% deltagelse i opmålingskursets praktiske øvelser (b) samt deltagelse i min. 75% af resten af undervisningsforløbet.