Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Skandinavisk arkæologi III ( forår 2009 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 4
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 14387

Formål

Ved bedømmelsen skal det vurderes i hvor høj grad den studerende:

  • Har indgående kendskab til det opgivne kernestof.
  • Er i stand til at identificere og fremlægge en analyse af en problemstilling, der tager udgangspunkt i det opgivne kernestof.
  • Kan forholde sig kritisk til centrale teser i et problemkompleks.
  • Er i stand til at udvise kildekritisk sans over fremkomne datamønstre og vurdere konsekvenserne for den fremsatte fortolkning..
  • Færdigheder i at kortlægge teoretiske felter og drøfte forskellige positioner mod hinanden

Indhold

BRONZEALDERENS VIDENSTRADITIONER

Den skandinaviske bronzealder oplevede en opblomstring af en bred vifte af nye vidensområder. De kan genkendes i fremvæksten af avanceret metalstøbning, kompleks geometrisk ornamentik, monumental gravhøjsarkitektur og en udbygning af de rituelle praksisser og ikonografi med antydning af en kompleks bagvedliggende mytologi. Den viden, der lå indeholdt i disse felter blev videregivet gennem generationer, og elementer i den blev udvekslet over store dele af bronzealderens verden, mens anden viden forblev meget lokal, og måske endda esoterisk hemmeligholdt

Forløbet har som mål at diskutere og udforske

  • de metodiske og teoretiske rammer for et studie af viden i en forhistorisk arkæologisk sammenhæng,
  • strukturen af viden i bronzealderen (en identifikation af vidensområder, deres udøvere og deres relationer),
  • karakteren af bronzealderens viden (exo- og esoteriske aspekter, mundtlige traditioner og materialitet, grundlaget for innovation, kreativitet og opdagelser),
  • de sociale dimensioner af viden i bronzealderen og principperne for videregivelse af viden (institutionalisering),
  • steder og fora for læring og erkendelse,
  • forklaringspotentialet i fokusen på videnstraditioner i forhold til andre aspekter af bronzealderens samfund.

Faglige forudsætninger

En relevant BA-uddannelse er en forudsætning for at følge dette kursus.

Underviser

Mads Kähler Holst

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår som dialog mellem underviser og studerende, i en vekselvirkning mellem forelæsninger, studenterpræsentationer og workshops.

Litteratur

Vejledende litteratur:

 

Apel, J. 2001, Daggers, knowledge & power: the social aspects of flint-dagger technology in Scandinavia, 2350-1500 cal. BC, Uppsala University Dept. of Archaeology & Ancient History, Uppsala.

Barth, F. 2002, "An Anthropology of Knowledge", Current anthropology, vol. 43, no. 1, pp. 1-18.

Barth, F. 1987, Cosmologies in the making: A generative approach to cultural variation in inner New Guinea, Cambridge University Press, Cambridge.

Boye, V. 1889, "Maglehøi-Fundet", Aarbøger for Nordisk Oldkyndighed og Historie, vol. II. Række, 4. Bind, pp. 317-340.

Boyer, P. 1990, Tradition as Truth and Communication: A cognitive description of traditional discourse, Cambridge University Press, Cambridge.

Bradley, R. 2006, "Danish razors and Swedish rocks: Cosmology and the Bronze Age landscape", Antiquity, vol. 80, no. 308, pp. 372-389.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i forhistorisk arkæologi

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Individuel. Kombination af fri skriftlig hjemmeopgave og mundtlig eksamination

Under forudsætning af aktiv og regelmæssig undervisningsdeltagelse aflægges eksamen som en hjemmeopgave på max. 20 sider, hvis emne er godkendt af underviser. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter.

Den mundtlige eksamination former sig som en diskussion af opgaven. Varighed 30 min. inkl. censur. Forberedelse: ingen. Hjælpemidler: den skriftlige opgave.