[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen skal det vurderes i hvor høj grad den studerende:
BRONZEALDERENS VIDENSTRADITIONER
Den skandinaviske bronzealder oplevede en opblomstring af en bred vifte af nye vidensområder. De kan genkendes i fremvæksten af avanceret metalstøbning, kompleks geometrisk ornamentik, monumental gravhøjsarkitektur og en udbygning af de rituelle praksisser og ikonografi med antydning af en kompleks bagvedliggende mytologi. Den viden, der lå indeholdt i disse felter blev videregivet gennem generationer, og elementer i den blev udvekslet over store dele af bronzealderens verden, mens anden viden forblev meget lokal, og måske endda esoterisk hemmeligholdt
Forløbet har som mål at diskutere og udforske
En relevant BA-uddannelse er en forudsætning for at følge dette kursus.
Mads Kähler Holst
Undervisningen foregår som dialog mellem underviser og studerende, i en vekselvirkning mellem forelæsninger, studenterpræsentationer og workshops.
Vejledende litteratur:
Apel, J. 2001, Daggers, knowledge & power: the social aspects of flint-dagger technology in Scandinavia, 2350-1500 cal. BC, Uppsala University Dept. of Archaeology & Ancient History, Uppsala.
Barth, F. 2002, "An Anthropology of Knowledge", Current anthropology, vol. 43, no. 1, pp. 1-18.
Barth, F. 1987, Cosmologies in the making: A generative approach to cultural variation in inner New Guinea, Cambridge University Press, Cambridge.
Boye, V. 1889, "Maglehøi-Fundet", Aarbøger for Nordisk Oldkyndighed og Historie, vol. II. Række, 4. Bind, pp. 317-340.
Boyer, P. 1990, Tradition as Truth and Communication: A cognitive description of traditional discourse, Cambridge University Press, Cambridge.
Bradley, R. 2006, "Danish razors and Swedish rocks: Cosmology and the Bronze Age landscape", Antiquity, vol. 80, no. 308, pp. 372-389.
Individuel. Kombination af fri skriftlig hjemmeopgave og mundtlig eksamination
Under forudsætning af aktiv og regelmæssig undervisningsdeltagelse aflægges eksamen som en hjemmeopgave på max. 20 sider, hvis emne er godkendt af underviser. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter.
Den mundtlige eksamination former sig som en diskussion af opgaven. Varighed 30 min. inkl. censur. Forberedelse: ingen. Hjælpemidler: den skriftlige opgave.