Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Temaområder: Miljøarkæologi: Menneske og miljø i forhistorisk tid ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 4. semester
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 14384

Formål

Ved prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende kan demonstrere:
- Evne til at give en sammenfattende syntese af et arkæologisk emne

Indhold

Disciplinen skal give de studerende mulighed for at gå i dybden med et emne, der afspejler væsentlige aspekter af forhistoriske samfund. Det kan være økonomiske forhold, sociale forhold, bebyggelse, gravskik etc.

Miljøarkæologi: Menneske og miljø i forhistorisk tid

Kurset fokuserer på, hvorledes samspillet mellem menneske/kultur og natur har været i forhistorisk tid, samt hvordan dette forhold kan belyses vha. forskellige naturvidenskabelige metoder og empiriske tilgange. I kurset vil der først blive givet en kort introduktion til de naturgivne forhold i forhistorisk tid, og hvordan naturforholdene og menneskets påvirkninger af disse kan belyses vha. naturvidenskabelige metoder (pollenanalyse, makrofossiler, snegle, geokemiske analyser, mikromofologi osv). Herefter vil samspillet mellem menneske og natur blive gennemgået med fokus på agerbruget i forhistorisk tid, men også med case studies fra ældre stenalder og senere perioder. Der vil i forløbet indgå gæsteforelæsninger afholdt af ansatte på Moesgård Museums Naturvidenskabelige Afdeling.

Faglige forudsætninger

Underviser

Nina Helt Nielsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen vil i hvert emne bestå af forelæsninger kombineret med gruppevejledning i sammenlignende analyser og generaliserende observationer.

Litteratur

Anvises af underviser før kursusstart på First Class.

Vejledende litteratur:

Goldberg, P & R.I. Macphail 2006: Practical and theoretical geoarchaeology. Blackwell publishing.

Lowe, J.J. & M.J.C. Walker 1997: Reconstructing Quaternary Environments. Prentice Hall.

O'Connor, T. & J.G. Evans 2005: Environmental Archaeology. Principles and Methods. Sutton Publishing.

Roberts, N. The Holocene1998: An Environmental History. Blackwell publishers.

 

Bedømmelse

a) ved undervisningsdeltagelse (min. 75% inkl. gruppevejledning): Fri skriftlig opgave inden for rammerne af undervisningens emne. Maks. 15 sider pr. studerende. Den skriftlige opgave kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen titel
og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.

b) som bunden skriftlig hjemmeopgave af en uges varighed. Max 15 sider.