Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Pædagogisk forskning og udviklingsarbejde ( forår 2009 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: København fredag kl. 10 - 14 / Århus torsdag kl. 11 - 15
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 16554

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • demonstrere overblik over og indsigti pædagogisk forskningsmetodologi
  • analysere og vurdere empiriske undersøgelser og udviklingsarbejder.

 

Indhold

Modulet behandler faglige traditioner inden for uddannelsesforskning og de dertil knyttede forestillinger om pædagogisk udvikling, herunder teorier om pædagogisk udviklingsarbejde. Modulet inddrager samtidigt videnskabsteoretiske og forskningsmetodologiske problemstillinger af relevans for pædagogisk forskning og udviklingsarbejde.

Faglige forudsætninger

Underviser

Jeppe Læssøe
Bent B. Andresen
Frederik Pio
Ulf Brinkkjær
Søren Nagbøl

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen tilrettelægges i foråret 2009 som holdundervisning med 10 gange 4 lektioner, herunder forelæsninger, øvelser og projektdrøftelser samt vejledning.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk

Litteratur

Andersen, Peter Ø. (2002): Pædagogik, Udvikling og evaluering . Gyldendal Uddannelse, København. Læs kap. 5 - 7 om pædagogisk udviklingsarbejde samt de kapitler, der er anført i forbindelse med undervisningen i evaluering og aktionsforskning.

Jensen, Torben B. & Gerd Christensen (red) (2005). Psykologiske og pædagogiske metoder. Kvalitative og kvantitative metoder i praksis . Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.

 

Supplerende tekster i kompendium er i undervisningsplanen mærket med *.

Endvidere anbefales:

Denzin & Lincoln (Eds.) (2000). Handbook of Qualitative Research. 2nd edition . Thousand Oaks: Sage.

Hansen, E.J.; Andersen, B.H. (2000): Et sociologisk værktøj. Introduktion til kvantitative metoder . København: Hans Reitzels Forlag.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i generel pædagogik

  • Gruppe skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Se studieordningen for yderligere information.