Pædagogisk teori - før og nu ( forår 2009 - 15 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Kandidat
-
Semester/kvarter:
Forår
-
Timer per uge:
3 - onsdage 10.15-13.00, Tutortime 13.00-14.00
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
København
-
Hovedområde:
Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
-
Udbud ID:
16552
Formål
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
-
demonstrere overblik over og indsigt i centrale pædagogiske teorier
-
diskutere pædagogikkens grundlagsproblemer og anvendelsesmuligheder.
Indhold
Modulet behandler pædagogiske teorier af relevans for dansk og international opdragelses- og uddannelsestænkning, idet der samtidigt ses nærmere på teoriernes filosofiske, idéhistoriske og kulturelle begrundelser og implikationer. Pædagogikkens grundlagsproblemer belyses ved at behandle forholdet mellem pædagogisk teori og praksis, individualitet og fællesskab samt dannelse og demokrati.
Faglige forudsætninger
Underviser
Gorm Hansbøl
Undervisnings- og arbejdsform
-
Forelæsninger med plenumdiskussioner efterfulgt af evaluering på Blackboard og mulighed for diskussion i forum under Discussion Board på elearningsystemet Blackboard
-
Der lægges endvidere vægt på, at de studerende organiserer sig i studiegrupper. Studiegrupperne kan oprettes med eget forum på Blackboard.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.
Litteratur
Kompendium:
Pædagogisk teori før og nu. Efterår 2008
. DPU
Peter Kemp:
Verdensborgeren som pædagogisk ideal. Pædagogisk filosofi for det 21. århundrede.
København: Hans Reitzels Forlag, 2005.
Studieordning og bedømmelse
-
Gruppe skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Gruppe synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Kombieks. + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
Se studieordningen for yderligere information.