Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Pædagogiske praksisser og institutioner ( forår 2009 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: København onsdage 10 - 14 / Århus tirsdage 10 - 14
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 16551

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • demonstrere overblik over og indsigt i pædagogiske institutioner og deres funktion
  • analysere og vurdere centrale forhold om pædagogiske institutioner og deres funktion.

 

Indhold

Modulet behandler mangfoldigheden af praksis- og institutionsformer inden for det pædagogiske arbejdsfelt - et felt, der vedrører børn såvel som unge og voksne. Med afsæt i foreliggende og aktuel forskning ses der både på de fælles og på de særegne træk ved nutidens pædagogiske praksis- og institutionsformer.

Faglige forudsætninger

Underviser

Knud Jensen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, projektorienterede forløb og oplæg fra de studerende.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.

Litteratur

Studieenheden har ikke et obligatorisk pensum, derfor er litteraturlisten vejledende. Listen er dækkende for studieenhedens indhold.

Indtil du kan vælge mere efter egen interesse, er den et godt bud på at tage fat på læsningen. Der er også mange gode tekster og links knyttet til undervisningens temaer på blackboard. 

Andersen, Jørgen Goul og Jensen Per H.(red.) 2001, Marginalisering, integration, velfærd, Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 216 sider

Alrø, Helle og Kristiansen, Marianne (red.), 2004, Dialog og magt i organisationer, Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 262 s ISBN 87-7307-710-0

Andersen Heine og Lars Bo Kaspersen red 2000. Klassisk og moderne samfundsteori - 2. reviderede udgave - Kbh. : Hans Reitzel, - 693 sider : ill.

Borch Christian og Larsen Lars Thorup red.2003: Perspektiv, magt og styring. Luhman og Foucault til diskussion, København, Hans Reitzels Forlag - 297 sider. Nicholas Rose' artikel er den mest centrale.

Callewaert Staff, 1994, Kultur, pædagogik og videnskab: habitus-begrebet og praktikteorien hos Pierre Bourdieu, Kbh. Akademisk Forlag. 201 s.

Dahler-Larsen Peter, 1989, Den Rituelle Refleksion - om evaluering i organisationer, Odense, Syddansk Universitetsforlag 179 sider

Due Jesper og Madsen Jørgen Steen, 1990, "Man kan kun gå på to ben": lærerne mellem profession og fagforening: en sociologisk undersøgelse af Danmarks Lærerforenings medlemmer og tillidsrepræsentanter. København: Danmarks Lærerforening
Kapitlerne s. 357 -406 og s. 467 -509 er en grundig indføring i professionsdiskussionen

Hirst, Paul, Globalisering, demokrati og det civile samfund ; artikler i udvalg ved Lars Bo Kaspersen ; oversat af Henning Juul Madsen og Lars Bo Kaspersen. - Kbh. : Hans Reitzel, 1997. - 187 sider
Hjort  Katrin, 2005, Professionaliseringen i den offentlige sektor, Roskilde, Roskilde Universitetforlag, 149 sider

Højrup Thomas, 1983, Det glemte folk, Institut for europæisk folkelivsforskning,  543 sider. En egnsanalyse og den teoretiske og begrebslige udvikling og forståelse af livsformsbegrebet, især s. 27 - 72 samt side 177-224 illustrerer teoretiske og metodiske problemer og sammenhænge mellem etnografi, sociologi og antropologi.

Jensen Knud & Jensen Niels Rosendal, red.2007: Staten og den institutionelle pædagogik. Pædagogisk Sociologi Bind I, København, Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, 172 sider 

Jensen Knud & Jensen Niels Rosendal, red.2007: Modernisering af den offentlige sektor. Pædagogisk Sociologi Bind II, København, Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, 143 sider 

Jensen Knud & Jensen Niels Rosendal, red. 2009: Global Uddannelse - Lokalt Demokrati. Pædagogisk Sociologi Bind III, København, Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, 215 sider 

Klausen, Kurt Klaudi, 2002 Offentlig Organisation, Strategi og Ledelse, Odense, Syddansk Universitetsforlag

Mills, C. Wright Den sociologiske fantasi; oversat af Tom Havemann ; forord til den danske udgave ved Michael Hviid Jacobsen. - Kbh. : Hans Reitzel, 2002. - 247 sider

Weber, Kirsten (red.) 2003, LÆRING PÅ LIVSTID? Roskilde Universitetsforlag

Willis, Paul : The ethnographic imagination. Cambridge : Polity, 2000.  153 sider.

Du bør være opmærksom på tidsskrifterne: Dansk Sociologi, Distinktion, Social Kritik og Grus; Danmarks pædagogiske tidsskrift, Unge Pædagoger, Kvan, Vera, Social Pædagogen og Tidsskrift for Arbejdsliv.

Og ikke mindst de mange muligheder, der ligger som links på Blackboard.

De med rødt fremhævede referencer kommer du nok ikke uden om.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i generel pædagogik

  • Gruppe skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Kombieks. + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur