[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
Modulet behandler mangfoldigheden af praksis- og institutionsformer inden for det pædagogiske arbejdsfelt - et felt, der vedrører børn såvel som unge og voksne. Med afsæt i foreliggende og aktuel forskning ses der både på de fælles og på de særegne træk ved nutidens pædagogiske praksis- og institutionsformer.
Knud Jensen
Forelæsninger, projektorienterede forløb og oplæg fra de studerende.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.
Studieenheden har ikke et obligatorisk pensum, derfor er litteraturlisten vejledende. Listen er dækkende for studieenhedens indhold.
Indtil du kan vælge mere efter egen interesse, er den et godt bud på at tage fat på læsningen. Der er også mange gode tekster og links knyttet til undervisningens temaer på blackboard.
Andersen, Jørgen Goul og Jensen Per H.(red.) 2001, Marginalisering, integration, velfærd, Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 216 sider
Alrø, Helle og Kristiansen, Marianne (red.), 2004, Dialog og magt i organisationer, Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 262 s ISBN 87-7307-710-0
Andersen Heine og Lars Bo Kaspersen red 2000. Klassisk og moderne samfundsteori - 2. reviderede udgave - Kbh. : Hans Reitzel, - 693 sider : ill.
Borch Christian og Larsen Lars Thorup red.2003: Perspektiv, magt og styring. Luhman og Foucault til diskussion, København, Hans Reitzels Forlag - 297 sider. Nicholas Rose' artikel er den mest centrale.
Callewaert Staff, 1994, Kultur, pædagogik og videnskab: habitus-begrebet og praktikteorien hos Pierre Bourdieu, Kbh. Akademisk Forlag. 201 s.
Dahler-Larsen Peter, 1989, Den Rituelle Refleksion - om evaluering i organisationer, Odense, Syddansk Universitetsforlag 179 sider
Due Jesper og Madsen Jørgen Steen, 1990, "Man kan kun gå på to ben": lærerne mellem profession og fagforening: en sociologisk undersøgelse af Danmarks Lærerforenings medlemmer og tillidsrepræsentanter. København: Danmarks Lærerforening
Kapitlerne s. 357 -406 og s. 467 -509 er en grundig indføring i professionsdiskussionen
Hirst, Paul, Globalisering, demokrati og det civile samfund ; artikler i udvalg ved Lars Bo Kaspersen ; oversat af Henning Juul Madsen og Lars Bo Kaspersen. - Kbh. : Hans Reitzel, 1997. - 187 sider
Hjort Katrin, 2005, Professionaliseringen i den offentlige sektor, Roskilde, Roskilde Universitetforlag, 149 sider
Højrup Thomas, 1983, Det glemte folk, Institut for europæisk folkelivsforskning, 543 sider. En egnsanalyse og den teoretiske og begrebslige udvikling og forståelse af livsformsbegrebet, især s. 27 - 72 samt side 177-224 illustrerer teoretiske og metodiske problemer og sammenhænge mellem etnografi, sociologi og antropologi.
Jensen Knud & Jensen Niels Rosendal, red.2007: Staten og den institutionelle pædagogik. Pædagogisk Sociologi Bind I, København, Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, 172 sider
Jensen Knud & Jensen Niels Rosendal, red.2007: Modernisering af den offentlige sektor. Pædagogisk Sociologi Bind II, København, Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, 143 sider
Jensen Knud & Jensen Niels Rosendal, red. 2009: Global Uddannelse - Lokalt Demokrati. Pædagogisk Sociologi Bind III, København, Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, 215 sider
Klausen, Kurt Klaudi, 2002 Offentlig Organisation, Strategi og Ledelse, Odense, Syddansk Universitetsforlag
Mills, C. Wright Den sociologiske fantasi; oversat af Tom Havemann ; forord til den danske udgave ved Michael Hviid Jacobsen. - Kbh. : Hans Reitzel, 2002. - 247 sider
Weber, Kirsten (red.) 2003, LÆRING PÅ LIVSTID? Roskilde Universitetsforlag
Willis, Paul : The ethnographic imagination. Cambridge : Polity, 2000. 153 sider.
Du bør være opmærksom på tidsskrifterne: Dansk Sociologi, Distinktion, Social Kritik og Grus; Danmarks pædagogiske tidsskrift, Unge Pædagoger, Kvan, Vera, Social Pædagogen og Tidsskrift for Arbejdsliv.
Og ikke mindst de mange muligheder, der ligger som links på Blackboard.
De med rødt fremhævede referencer kommer du nok ikke uden om.