Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Historisk Emne 2: Kildeintroducerende emne, hold II - Social- og Kulturhistorie 1830-1940 ( forår 2009 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 2x2 timer
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12410

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende

  • viser indgående kendskab til det historiske emneområde, der er undervist i, og kan beskrive og forklare fænomener her indenfor
  • er i stand til at diskutere de forskningsmæssige problemer, der knytter sig til emneområdet.

Indhold

Det første sigte er at give de studerende en introduktion til det danske samfund i den nævnte periode med nedslag dels i de fællesskabsmæssige dimensioner, dels i de konfliktskabende. Indholdsmæssigt lægges der ved siden af en kronologisk progression især vægt på en tematisering af konflikt- og konsensusproblemstillinger, herunder de forskellige samfundsklassers social- og kulturhistorie samt de aspekter af den politiske historie, som direkte og indirekte knytter sig hertil I den forbindelse belyses også regionale og lokale variationer.
Mere specifikt foretages der ved siden af demokrati-problemstillinger fordybende nedslag i kulturhistoriske spørgsmål (fritidsliv, madkultur, idræts- og kropshistorie, forbrugshistorie) I tilknytning hertil undersøges forskellige moderniseringsstrategier i mellemkrigstiden, såvel socialdemokratiske som kulturradikale og højremodernistiske.
Det andet sigte består i at træne de studerende færdighed m.h.t. problembevidsthed, hvor en del af øvelsen består i at lade de studerende undersøge, hvad det pågældende kildemateriale peger på af muligheder, medens en anden del af øvelsen orienterer sig i retning af afklaring af kildematerialers udsagnsevne og udsagnskraft.

Faglige forudsætninger

Ethvert af modulerne Historisk emne 1, Historisk emne 2, Historisk emne 3 og Valgfrit emne skal føje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem nogle af disse studerede emner.

Historisk emne 1 og Historisk emne 2 skal desuden placeres således, at det ene lægger hovedvægten før, og det andet lægger hovedvægten efter 1789. Det ene emne skal lægge hovedvægten på europæisk historie og/eller verdenshistorie, det andet skal lægge hovedvægten på dansk og/eller nordisk historie.

Den studerende kan først indstille sig til prøverne i Historisk emne 2 og 3, når prøverne i Historisk metode 1 og Historisk emne 1 er beståede.

Underviser

Niels Kayser Nielsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og den studerende. Undervisningen belyser i særlig grad arbejdet med historisk kildemateriale.

Dansk

Litteratur

1. Uge:
A) Introduktion og Nils Keylands fotografier

B) Vue over hele perioden: Steen Busck og Henning Poulsen (red.): Danmarks historie, s. 214-311. Oplæg NKN

2. uge
Danmark - en helhed? En civiliseret helhed?
A) Kilder til synet på Jylland i 1830'erne (Steen Bo Frandsen)
En fynsk hjulmagers dagbog 1813-1833, s. 192-210
H.K. Kristensen (red.): En dansk bondeskippers historie, s. 144-197

B) Claus Friisberg: Forfatningskampen i Danmark 1866-1901, s. 27-33, 41-57

3. uge
A. Grundtvigiansk idégrundlag:
Grundtvig: Prolog til Nordens Mythologie, in: Skrifter i udvalg bd. 6, s. 63-64.
Roar Skovmand (red.): En højskolevinter, s. 46-49, 52-55, 60-63
Grundtvig: Danmarks trøst, in: Thorkild Borup Jensen (red.): Danskernes
identitetshistorie. København 1993, s. 148-149.
Palle Ove Christiansen: De "levende" og de "døde", in: Folk og kultur 1979, s. 80-98

Klassekamp eller identitet?
B. Markedsudvalget og Lokalhistorisk Arkiv, Brønderslev (udg.): Store Brønderslev Marked gennem 150 år, s. 49-68

4. uge
A. Husmand og hedeopdyrker i Nees:
Ellen Damgaard (udg.): Peder Lykke, s. 212-237

B. Klasseforskelle og udligningsforsøg:
Mikkel Christensen: Erindringer, in: A. Bøtter-Jensen m. fl. (red.): Opvækst, s. 135-148
Anton Hansens dagbog v. Bodil Plovgaard, in: Folk og Kultur 1979, s. 99-109.
M.C. Pedersen: Andelsmejerivirksomheden i Vestjylland 1884-1885, s. 33-55
Carl-Johan Bryld og Harry Haue: Det agrare Danmark 1680-1980erne, s. 157-160
Georg Nørregaard: Klasseforskellen mellem gårdmænd og husmænd i 1870'erne, in: Jyske Samlinger ny rk., 1. bd., 1. hæfte (1950), s. 145-161.
Claus Bjørn: Andelsbevægelsens start, in: Landbrugshistoriske studier tilegnede Fridlev Skrubbeltrang. København 1970, s. 228-236
Ib Doktor: Sdr. Stenderup Andelsmejeri 1894-1914, in: Vejle Amts Årbog 1990, s. 110-121.

5. uge
A. En amtspolitiker fra Vrenderup:
Flemming Just (udg.): Kjære Broder, s. 38-74

B. En gårdmand fra Oksbøl:
Frode Sørensen (udg.): Breve fra Niels Kristensen 1865-1913 - et tidsbillede fra Aal sogn, s. 113-156, 75-76 og 79-81.

6. Uge
A. Et velhavde borgerhjem på Vesterbro i København og en kontrast:
Ellen Damgaard og Poul Moustgaard: Et hjem - en familie, s. 112 og plantegning af hjemmet
Skitser af Peder Lykkes ejendom

B. Statshusmandsbrug - en ny mediering
Torben W. Smith: Vi vil rejse nye Huse, s. 16, 51-54, 63, 65, 95, 99, 101

7. Uge
A. Arbejderlevevilkår og arbejderbevægelsens ideer
Jette Lundby Levy, Ole Meyer og Søren Vinterberg (red.): Samlerens antologi af nordisk litteratur, bd. 7, s. 33-37, 40-47 (Rasmus Nielsen: Idé og virkelighed, Overby: Snart dagen det, Socialisten 187, Socialistiske blade 1871)
Gerd Callesen og Hans-Norbert Lahme (red.): Den danske arbejderbevægelses programmatiske dokumenter og love, s. 47-55 (Gimleprogrammet).
Henrik Juhl Hansen m.fl. (red.): Samlerens antologi af nordisk litteratur, bd. 8, s. 279-284 (Herbert Iversen: Om socialistisk kultur)
Jens Erik Frits Hansen: Kilder til levestandarden i Danmark 1850-1900, s. 44-55 og 84-90

B. Idédebat omkring 1900:
Gustav Bang: Hvorfor er jeg socialdemokrat, i: Vagten 1899-1900
Axel Garde: Om Livsanskuelse, in: Vagten 1899-1900, s. 20-31
V. Brücker: Om Livsanskuelse, in: Vagten 1899-1900, s. 234-239

8. Uge
A. Madkulturhistorie:
Madam Mangors Kogebog, s. 13-25
Frk. Jensen: Hvad skal vi ha' til Middag? København 1903, s. 6-13, 112-117
Carol Gold: Danish Cook Books, s. 146-174
Ellen Damgaard (red.): Peder Lykke, s. 301-327. Nyt Nordisk forlag Arnold Busck 1983.
Stephen Mennell: On the Civilizing of Appetite, in: Mike Featherstone m. fl. (red.): The Body, s. 126-155. Sage 1991. ISBN 0 8039 8413 8
Bjarne Jakobsen: Du danske mad, s. 7-37. Gyldendal 1991. ISBN 87 01 75320-7

B. Idræts- og kropshistorie:
Erik Schroeder (red.): Sessionen i historisk belysning. U. å., s. 123-124, 130 og 148-149;
K. A. Knudsen: Øvelseslære. København 1911, s. 5-17
Tinne Vammen og Carl-Erik Andrésen: Ungdommens historie 1880-1950. København 1991, s. 65-67 (Niels Bukh);
Claus Lambek: Verdsligt Aandsliv. København 1906, s. 3-23 (Byliv og landliv)
Roar Skovmand (udg.): En højskolevinter. Kbhvn. 1968, s. 97-103, 72-81
Ove Korsgaard: Kampen om kroppen, s. 80-106.
Verner Bruhn: Plint og talerstol, s. 125-137

9. uge
A. Kulturradikalisme i mellemkrigstiden
Peter Budtz-Jørgensen m. fl. (red.): Dansk kulturdebat 1918-39, s. 21-45
Poul Henningsen: Til en kreds af unge damer, in: Kritisk Revy, s. 124-128.
Poul Henningsen: Kubismens politiske indhold. Politikens kronik 18.12. 1930.
Gertrud Lindholm: Der, der selv vil, og Skolen, in: P. Budtz-Jørgensen m.fl: Dansk kulturdebat 1918-39, s. 96-98
Carl Erik Bay: Kulturradikalismen i nordisk perspektiv, in: Bertil Nolin (red.): Kulturradikalismen. Det moderna genombrottets andra fas, s. 13-22. Symposion 1993.

B. Vitalisme: Aksel Sandemose: Ross Dane, s. 51-59. Vinten 1965
Piet Hein: Pigedyret, in: Karen Sonne Jakonsen m. fl. (red.) : Samlerens antologi af nordisk litteratur bd. 9, s. 181. Samleren 1979.
Arne Sørensen: Det moderne menneske, s. 86-107. Europabøgerne 1936.
Jens Søndergaards maleri Kornmarken (Høstlandskab), in: Jytte Nielsen: Jens Søndergaard og landet mod nordvest, s. 37. Sparekassen Thys forlag 1995.

10. uge
A. Snavs på fingrene:
Johs. Nørvig: Grundtvigianismen og nazismen, in: Ole Grünbaum og Henrik Stangerup (red.): Kulturkampen. København 1968, s. 117-123.
Hans Kirk: Hagekorset i Danmark, in: samme: Det borgerlige frisinds endeligt, s. 60-64.
Tinne Vammen og Carl-Erik Andrésen: Ungdommens historie 1880-1950. København 1991, s. 81-84 (KU)
Gunhild Nissen: Udfordringer til højskolen, s. 171- 201. For. Folkehøjskolers forlag 1994.

B. Fritidsliv
Axel Borgbjerg: Sportens betydning, i: Sejer Larsen (red.): Idrætten. Kbhvn 1934, s. 7-18
Ib Kolbjørn: Ferie- og rejseliv, i: AOF (udg.): Kulturen for folket. Kbhvn 1938, s. 146-180
Thorvald Laursen: Ferieliv, in: Oluf Bertolt m. fl. (red.): Dansk folkeoplysning. Kbhvn 1950, s. 268-280
Gunnar Jørgensen: Dreng af Danmark, in: Th. Borup Jensen (red.): Danskernes identitetshistorie. Kbhvn. 1993, s. 78-80.
Jonas Frykman: Becoming the Perfect Swede: Modernity Politics and National Processes in the 20th Century Sweden, in: Ethnos 1993: 3-4, s. 259-274. Folkens Museum-Etnografiska 1993.

11. uge
A. Forbrugshistorie: Bjørn Hernes (red.): Varens tid, s. 26- 44 og 70-79. Amanda 1990.

B. Prøveeksamen

12. uge
Opsamling - genlæsning af udvalgte kapitler af Steen Busck og Henning Poulsen (red.): Danmarks historie, s. 214-311.

RET TIL ÆNDRINGER FORBEHOLDES

Tid og sted

Tirsdag 11-13, bygning 1410, lokale 039
Torsdag 9-11, bygning 1328, lokale 026

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i historie

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Oral exam on a set subject. Preparation: 24 hours. Exam: 30 min.