Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

BA Valgfag: Communicating (in) the City (10/5 ECTS)(Kursus på engelsk) ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: Forår 2009
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 40
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12401

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende

  • demonstrerer kendskab til og forståelse af de problemstillinger, værker, fagtekster mm., som behandles i det pågældende undervisningsforløb
  • kan identificere og analysere afgrænsede problemstillinger inden for undervisningsforløbets horisont
  • kan anvende relevante faglige metoder i en tværfaglig sammenhæng

Indhold

Kurset vil studere den postmoderne by og dens myriader af kommunikationsstrukturer, som i stigende grad præges af mobile enheder (fx mobiltelefoner, musikafspillere og GPS-navigationsapparater). Idet kurset fokuserer på æstetiske udtryk/performances af bylivet, vil det blive undersøgt, hvordan elementer som kommunikation, teknologi og urbanitet italesættes og sammenkædes. Eksempler herpå kan være flash-mob interventioner eller mp3-byvandringer, der begge skaber en teknologisk mediering af byens "sociale koreografier". De æstetiske objekter, der inddrages, spænder over alle de æstetiske kategorier (lyd, visualitet, tidsbaserede performances og byen som tekst), og kurset er derfor relevant for alle IÆFs studerende.

I løbet af kurset vil de studerende ligeledes udføre et antal praktiske øvelser, behandle nutidige værker og begivenheder samt deltage i et wiki-fællesskab, der tjener som kursets vidensbank.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser


Lone Koefoed Hansen

Undervisnings- og arbejdsform

Der arbejdes med en vekselvirkning mellem introducerende forelæsninger, diskussioner af tekster og værker, samt mundtlige og skriftlige studenteroplæg og papers.

Tidspunkt

Onsdag kl. 11-14. Første gang 4. februar

Litteratur

Bain,Mark. "Psychosonics and the Modulation of Public Space." In Open 9:Sound. The Importance of the Auditory in Art and the Public Domain, edited byJorinde Seijdel and Liesbeth Melis, Rotterdam: NAi Publishers, 2005. ISBN:90-5662-457-1.

Bassett,Caroline. "How Many Movements?" In The Auditory Culture Reader,edited by Michael Bull and Les Back, Oxford: Berg, 2003. ISBN: 1859736181.

Battista,Kathy, Brandon LaBelle, Barbara Penner, Steve Pile, and Jane Rendell."Exploring ‘an Area of Outstanding Unnatural Beauty': A Treasure Huntaround King's Cross, London." In: Cultural Geographies, 12. 2005. ISSN:1474-4740. pp. 429-62.

Boal,Augusto. "Theatre of the Oppressed - Third Stage." In The New MediaReader, edited by Noah Wardrip-Fruin and Nick Montfort, Cambridge, Mass.: TheMIT Press, 2003[1979]. ISBN: 0-262-23227-8. pp. 339-52.

Bourriaud,Nicolas. Relational Aesthetics. Translated by Simon Pleasance & FronzaWoods with the participation of Mathieu Copeland, Collection Documents SurL'art. Dijon: Les Presse du Reel, 2002[1998]. ISBN: 2-84066-060-1.

Bull,Michael. Sounding out the City : Personal Stereos and the Management ofEveryday Life, Materializing Culture. Oxford ; New York: Berg, 2000. ISBN:1859733425.

Butler,Toby. "A Walk of Art: The Potential of the Sound Walk as Practice inCultural Geography." In: Social & Cultural Geography, 7. 2006. ISSN:1464-9365. pp. 889 - 908.

Certeau,Michel de. The Practice of Everyday Life. Translated by Steven Rendall.Berkeley, Calif.: University of California Press, 2002[1984]. ISBN: 0520236998.

Chang,Michele, and Elizabeth Goodman. "Asphalt Games: Enacting Place throughLocative Media." In: Leonardo electronic almanac, 14. 2006. ISSN:1071-4391.

deSouza e Silva, Adriana. "From Cyber to Hybrid: Mobile Technologies asInterfaces of Hybrid Spaces." In: Space and Culture, 9. 2006. ISSN:1552-8308. pp. 261-78.

Debord,Guy-Ernest. "Theory of the Dérive." In Situationist InternationalAnthology, edited by Ken Knabb, Berkeley, Calif.: Bureau of Public Secrets,1958. ISBN: 978-0-939682-04-1.

---."Introduction to a Critique of Urban Geography." In SituationistInternational Anthology, edited by Ken Knabb, Berkeley, CA: Bureau of PublicSecrets, 2006[1955]. ISBN: 978-0-939682-04-1. pp. 8-12.

Eco,Umberto. "On the Impossibility of Drawing a Map of the Empire on a Scaleof 1 to 1." In How to Travel with a Salmon and Other Essays, London:Secker & Warburg, 1994. ISBN: 0436201208. pp. 95-106.

Flanagan,Mary. "Locating Play and Politics: Real World Games & Activism."Paper presented at the Digital Arts and Culture Conference, Perth 2007. ISBN.

Galloway,Anne. "Intimations of Everyday Life." In: Cultural Studies, 18. 2004.ISSN: 0950-2386. pp. 384 - 408.

Goffman,Erving. Behavior in Public Places; Notes on the Social Organization ofGatherings. [New York]: Free Press of Glencoe, 1966[1963]. ISBN: 0-02-911940-5.

Greenfield,Adam, and Mark Shepard. Urban Computing and Its Discontents. Edited by OmarKhan, Trebor Scholz and Mark Shepard, The Situated Technologies PamphletSeries. New York: The Architectural League of New York, 2007. ISBN: 978-0-9800994-0-9.

Haque,Usman. "Invisible Topographies." Vodafone, http://www.vodafone.com/flash/receiver/09/articles/index02.html.

Hemment,Drew. "Locative Arts." In: Leonardo, 39. 2006. ISSN: 0024094X. pp.348-55.

Hopman,Aske. "Amsterdam Realtime." In Art&D - Research and Developmentin Art, edited by Joke Brouwer, Arjen Mulder and Anne Nigten, Rotterdam:V2_Publishing/NAi Publishers, 2005. ISBN: 90-5662-389-3. pp. 48-57.

Lefebvre,Henri. The Production of Space. Oxford, OX, UK ; Cambridge, Mass., USA: Blackwell,1991. ISBN: 0631181776.

Locke,Matt. "Wireless Culture Performs in the Temporary Intimate Zone."Horizon0  (2002), http://www.horizonzero.ca/textsite/touch.php?is=4&file=7&tlang=0.ISSN.

Manovich,Lev. "The Poetics of Augmented Space." In: Visual Communication, 5.2006. ISSN: 1741-3214. pp. 219-40.

Marling,Gitte. "Why Leave the City on Holidays." In Fun City, edited by GitteMarling and Martin Zerlang, Skive: The Danish Architectural Press, 2007. ISBN:978-87-7407-375-8. pp. 36-55.

Nicholson,Judith A. "Flash! Mobs in the Age of Mobile Connectivity." In:Fibreculture Journal. 2005. ISSN: 1449-1443.

Pinder,David. "Ghostly Footsteps: Voices, Memories and Walks in the City."In: Cultural Geographies, 8. 2001. ISSN: 1474-4740. pp. 1-19.

---."Arts of Urban Exploration." In: Cultural Geographies, 12. 2005.ISSN: 1474-4740. pp. 383-411.

Rheingold,Howard. Smart Mobs: The Next Social Revolution. Cambridge, Massachusetts:Perseus Publishing, 2002. ISBN: 0-738-20861-2.

Sadler,Simon. The Situationist City. Cambridge Mass. ; London: MIT Press, 1998. ISBN:0-262-19392-2.

Stevens,Quentin. "The Ludic City: Exploring the Potential of Public Spaces."London: Routledge, 2007. ISBN: 978-0-415-40180-7. pp. 26-46.

Thibaud,Jean-Paul. "The Sonic Composition of the City." In The AuditoryCulture Reader, edited by Michael Bull and Les Back, London: Berg, 2003. ISBN:1859736181. pp. 329-42.

Wilken,Rowan. "From Stabilitas Loci to Mobilitas Loci: Networked Mobility and theTransformation of Place." In: Fibreculture Journal. 2005. ISSN: 1449-1443.

 

Lokale

Bygning 1584, lokale 212.

Titel

Bemærk: der skal vælges 3 valgfag i prioriteret rækkefølge

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i musikvidenskab

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Grundfaget i dramaturgi

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Grundfaget i kunsthistorie

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Grundfaget i litteraturhistorie

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Grundfaget i musikvidenskab

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Grundfaget i æstetik og kultur

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Suppleringsfaget i litteraturhistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Suppleringsfaget i æstetik og kultur

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Undervisningsdeltagelse
b) Mundtlig bunden prøve på baggrund af et eller flere spørgsmål, 30 min. forberedelsestid, alle hjælpemidler tilladt, 30 min. eksamination inklusive votering

Nærmere bestemmelser:
a) Aflæggelse af prøven som undervisningsdeltagelse forudsætter regelmæssig, aktiv og tilfredsstillende deltagelse i et af studienævnet godkendt undervisningsforløb. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf.
b) Ved b-prøven tager spørgsmålet eller spørgsmålene udgangspunkt i det fulde pensum ved et af studienævnet godkendt undervisningsforløb.