Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

BA Valgfag: Filmanalyse i et tværæstetisk perspektiv (10/5 ECTS) ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: Forår 2009
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 40
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12394

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende

  • demonstrerer kendskab til og forståelse af de problemstillinger, værker, fagtekster mm., som behandles i det pågældende undervisningsforløb
  • kan identificere og analysere afgrænsede problemstillinger inden for undervisningsforløbets horisont
  • kan anvende relevante faglige metoder i en tværfaglig sammenhæng

Indhold

Forløbet sigter på at give en introduktion til filmanalyse, men i et tværæstetisk perspektiv og med rumforhold som særligt fokus. Det er hensigten at udnytte deltagernes forskellige baggrunde i form af synsvinkler fra de enkelte æstetiske fagligheder. Filmeksemplerne vil tage hensyn til dette, idet de udviser stor variation i deres udnyttelse af landskaber og (by)rum (herunder lydrum). Der er programsat filmforevisninger i forlængelse af undervisningen.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Anders Troelsen

Undervisnings- og arbejdsform

Der arbejdes med en vekselvirkning mellem introducerende forelæsninger, diskussioner af tekster og værker, samt mundtlige og skriftlige studenteroplæg og papers.

Tidspunkt

Ondage kl. 11-14. Første gang 4. februar
Der vil jævnligt blive vist film i direkte forlængelse af forelæsningerne.

Litteratur

David Bordwell / Kristin Thompson: Film Art. An Introduction. McGraw-Hill, New York 1990 (1979) og Torben Grodal: Filmoplevelse - en indføring i audiovisuel teori og analyse, Samfundslitteratur, Gylling 2003

Lokale

Bygning 1584, lokale 124.

Titel

Bemærk: der skal vælges 3 valgfag i prioriteret rækkefølge

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i musikvidenskab

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Grundfaget i dramaturgi

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Grundfaget i kunsthistorie

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Grundfaget i litteraturhistorie

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Grundfaget i musikvidenskab

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Grundfaget i æstetik og kultur

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Suppleringsfaget i litteraturhistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Suppleringsfaget i æstetik og kultur

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Undervisningsdeltagelse
b) Mundtlig bunden prøve på baggrund af et eller flere spørgsmål, 30 min. forberedelsestid, alle hjælpemidler tilladt, 30 min. eksamination inklusive votering

Nærmere bestemmelser:
a) Aflæggelse af prøven som undervisningsdeltagelse forudsætter regelmæssig, aktiv og tilfredsstillende deltagelse i et af studienævnet godkendt undervisningsforløb. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf.
b) Ved b-prøven tager spørgsmålet eller spørgsmålene udgangspunkt i det fulde pensum ved et af studienævnet godkendt undervisningsforløb.