[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende
Middelalderens integrerede kultur frembød en, set med nutidige øjne, grænseoverskridende tilstand, som på flere måder kan fremstå som et ideal og et orienteringspunkt for vor tids hybride kulturblanding og den postmoderne bestræbelse på at opløse grænser mellem kunstarterne. I en tid, hvor modernitetens erkendelsesmæssige udparcellering af enkeltstående medialiteter og æstetiske domæner endnu ikke var virksom, bestod kulturens afgørende grænse i stedet mellem det sanselige og det oversanselige, verdenserfaring og gudserfaring. Dette kom til udtryk i en integreret æstetik, der både teoretisk og praktisk muliggjorde tværgående erfaringer og cross over -udtryk, hvis iboende multimodalitet i dag knap nok kan begribes. Kurset vil belyse disse erfaringer, dels gennem læsning af centrale æstetikhistoriske og -teoretiske tekster, dels gennem nedslag i en række intermediale og intersensoriske temaer belyst med markante analyseeksempler fra de kristne, islamiske og jødiske kultursfærer: Bogen som krop, ordets inkarnation og materialitet, tekstens orale rum, skrift som billede, billede som tekst, diskursivitet og figuralitet i billedsproget, billedets materialitet og taktilitet, hagiofoni og lyden af det hellige, arkitektur som musik, musik som arkitektur og rum, auditivt rum og visuelt rum, haptisk og somatisk syn, kultisk og optisk fortæring, smagen af visdomsord og lugten af hellighed.
Ingen.
Hans Henrik Lohfert Jørgensen
Der arbejdes med en vekselvirkning mellem introducerende forelæsninger, diskussioner af tekster og værker, samt mundtlige og skriftlige studenteroplæg og papers.
Tirsdage kl. 14-17
Kompendium med centrale tekster inden for feltet af bl.a. Umberto Eco, David Howes og Peter Vergo.
Bygning 1584, lokale 126 (Auditorium A)
Bemærk: der skal vælges 3 valgfag i prioritetet rækkefølge
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Undervisningsdeltagelse
b) Mundtlig bunden prøve på baggrund af et eller flere spørgsmål, 30 min. forberedelsestid, alle hjælpemidler tilladt, 30 min. eksamination inklusive votering
Nærmere bestemmelser:
a) Aflæggelse af prøven som undervisningsdeltagelse forudsætter regelmæssig, aktiv og tilfredsstillende deltagelse i et af studienævnet godkendt undervisningsforløb. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf.
b) Ved b-prøven tager spørgsmålet eller spørgsmålene udgangspunkt i det fulde pensum ved et af studienævnet godkendt undervisningsforløb.