[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende
Forløbet vil dreje sig om samspil og lighed i udviklingen af dansk billedkunst og litteratur i perioden 1850-1925. Der vil blive lagt vægt på historiografiske konstruktioner (fx gennembrudsfiguren), kanondannelse og afkanonisering og periodens ideologiske brydninger og diskussioner. I perioden fik stilbegreber og stilanalyse deres gennembrud i begge fag; begreber og problemer genreflekteres.
I forløbet indgår evt. gæstelærere fra andre fag, museumsbesøg og ekskursioner.
Ingen.
Per Dahl, litteraturhistorie
Hans Jørgen Frederiksen, kunsthistorie
Der arbejdes med en vekselvirkning mellem introducerende forelæsninger, diskussioner af tekster og værker, samt mundtlige og skriftlige studenteroplæg og papers.
Tirsdage kl. 14-17
Jens Anker Jørgensen og Knud Wenzel (red.): Hovedsporet , Gyldendal 2005.
Henrik Wivel: Symbolisme og impressionisme , Ny Dansk Kunsthistorie bd. 5, Fogtdal 1994.
Bygning 1584, lokale 124
Bemærk: der skal vælges 3 valgfag i prioriteret rækkefølge
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Undervisningsdeltagelse
b) Mundtlig bunden prøve på baggrund af et eller flere spørgsmål, 30 min. forberedelsestid, alle hjælpemidler tilladt, 30 min. eksamination inklusive votering
Nærmere bestemmelser:
a) Aflæggelse af prøven som undervisningsdeltagelse forudsætter regelmæssig, aktiv og tilfredsstillende deltagelse i et af studienævnet godkendt undervisningsforløb. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf.
b) Ved b-prøven tager spørgsmålet eller spørgsmålene udgangspunkt i det fulde pensum ved et af studienævnet godkendt undervisningsforløb.