[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende
Den historiske avantgarde har altid insisteret på, at det måtte være det vulgære: det hverdagslige og populære, som skulle sparke moderniteten i gang; ganske i modsætning til højmodernismen, hvis fortalere netop definerede moderne kunst via sit modsætningsforhold til vulgær underholdning. Det er velkendt.
I dette tværfaglige og transhistoriske forløb skal vi undersøge, hvordan den historiske avantgarde igennem tiden har defineret det vulgære, og med et særligt fokus på et knapt så velkendt fænomen i den sammenhæng: lyden.
For hvordan lyder egentlig dadaismen, konstruktivismen, futurismen, situationismen, Fluxus, abjektal kunst, eller måske ny-realismen? Er det støj, vi hører, jazz, stilhed, easy listening eller bastard&? Hvordan lød Pop Art? Var the Velvet Underground virkelig den lydlige destillation af Andy Warhols kunstprojekt, eller kan det tænkes, at ligesom Duchamps ready mades først fik æstetisk tyngde med en vis forsinkelse, således har populærmusikken først turdet knytte an til kunsten med sin sande vulgaritet her i neo-easy-avantgarden?
Ingen
Karin Petersen
Der arbejdes med en vekselvirkning mellem introducerende forelæsninger, diskussioner af tekster og værker, samt mundtlige og skriftlige studenteroplæg og papers.
Tirsdage 14-17. Første gang 3. feb.
Tekster af bl.a. Th. W. Adorno, Clement Greenberg, Andreas Huyssen, Peter Bürger, Arnfinn Bø-Rygg, Richard Shusterman, Nancy Perloff, Hal Foster, Lawrence Alloway, Dylan Jones, Joseph Lanza, Theodore Gracyk, Ben Highmore, Robert Pattison,Tania Ørum, Rune Gade m.fl.
Bygn 1584, lok 212
Bemærk: der skal vælges 3 valgfag i prioriteret rækkefølge
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Undervisningsdeltagelse
b) Mundtlig bunden prøve på baggrund af et eller flere spørgsmål, 30 min. forberedelsestid, alle hjælpemidler tilladt, 30 min. eksamination inklusive votering
Nærmere bestemmelser:
a) Aflæggelse af prøven som undervisningsdeltagelse forudsætter regelmæssig, aktiv og tilfredsstillende deltagelse i et af studienævnet godkendt undervisningsforløb. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf.
b) Ved b-prøven tager spørgsmålet eller spørgsmålene udgangspunkt i det fulde pensum ved et af studienævnet godkendt undervisningsforløb.