Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Hovedværksopgaven ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor.
  • Semester/kvarter: 2. semester.
  • Timer per uge: Variabel.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 16392

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • udviser færdighed i grundlæggende idéhistorisk tekst-, argumentations- og begrebsanalyse, herunder evnen til at forstå og redegøre for en teksts grundlæggende metodiske valg
  • demonstrerer evne til på kvalificeret måde at diskutere en idéhistorisk tekst med udgangspunkt i den valgte problemstilling
  • demonstrerer evne til at placere tekster i en relevant kontekst
  • demonstrerer evne til at behandle værket selvstændigt og kritisk
  • udviser evne til at formidle komplekse problemstillinger i et korrekt og flydende sprog.

Indhold

I samråd med en vejleder vælges ét (subsidiært to) idéhistorisk(e) hovedværk(er), som analyseres med udgangspunkt i en nærmere fastlagt problemstilling eller tematik.

Faglige forudsætninger

BA-studerende.

Underviser

Forskellige vejledere.

Undervisnings- og arbejdsform

Den studerende kan undervejs i processen indgå i såvel et kollektivt som et individuelt/gruppebaseret vejledningsforløb.

Dansk.

Litteratur

Det valgte hovedværk samt supplerende litteratur.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i idéhistorie

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Hovedværksopgaven består af en skriftlig opgave af maks. 15 siders omfang med efterfølgende mundtlig dialog af 1 times varighed (inkl. votering). Opgavens endelige titel aftales med en vejleder fire uger inden aflevering. På baggrund af den skriftlige besvarelse udarbejder vejleder og censor et votum, som dels indeholder en kort vurdering af opgaven, dels forskellige spørgsmål, som kan tages op ved den mundtlige dialog.