Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Naturvidenskabernes historie og kultur ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 4. semester.
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12543

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • demonstrer indsigt i naturvidenskabernes historie og deres samspil med den kulturelle udvikling, herunder forholdet mellem naturvidenskab og teknologi.
  • besidder kendskab til metodiske overvejelser i forbindelse historiske studier af naturvidenskaberne.
  • demonstrer forståelse for naturvidenskaben som vidensform.

Indhold

Disciplinen omhandler naturvidenskaberne og deres samspil med andre traditioner fra antikken til moderne tid. Hovedvægt lægges på tiden efter renæssancen. I disciplinen belyses for det første hvorledes samspillet med andre vidensformer har udfoldet sig, og i hvilke sociale og institutionelle rammer. For det andet behandles naturvidenskabernes forhold til den kulturelle udvikling generelt, herunder forholdet mellem naturvidenskab og teknologi. For det tredie diskuteres forskellige historisk forankrede metodiske overvejelser over, hvad der specifikt karakteriserer naturvidenskab som vidensform.

Faglige forudsætninger

BA-studerende.

Underviser

Videnskabelig assistent Casper Andersen

Undervisnings- og arbejdsform

Seminar.

Ved seminar forstås en undervisningsform, hvori der kan forekomme kombinationer af gruppearbejde, studenteroplæg, skriveøvelser, holddiskussioner samt mindre projektarbejder.

Danish.

Litteratur

James McClellan and Harold Dorn, Science and Technology in World History (Johns Hopkins University Press 2006)
Brian Baigrie, Scientific Revolutions: Primary Texts in the History of Sience (Prentice Hall 2007)

Derudover artikler og uddrag fra nyere forskningslitteratur (nærmere henvisninger oplyses ved semesterstart).

Tidspunkt

Tirsdage kl. 13.00 - 16.00. Første gang den 3. februar 2009.

Sted

Bygn. 1467/lokale 515

Studieordning og bedømmelse

1. del af sidefaget i filosofi og idéhistorie

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i idéhistorie

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Bunden skriftlig opgave. Omfang, Maks. 15 sider.

Nærmere bestemmelser:
Under forudsætning af undervisningsdeltagelse består prøven af tre bundne skriftlige opgaver (maks. 5 sider pr. opgave) der udleveres og besvares i løbet af semestret. De tre opgaver samles i en portefølje, der indleveres til samlet bedømmelse.
Ved undervisningsdeltagelse forstås aktiv deltagelse i mindst 75 % af den udbudte undervisning.

Såfremt den studerende er ude af stand til at deltage i undervisningen, aflægges eksamen som en individuel, bunden skriftlig prøve, hvor den studerende får stillet et spørgsmål inden for disciplinens pensum og besvarer dette. Opgaven, der maks. omfatter 15 sider, afleveres senest 10 dage efter spørgsmålets udlevering.