Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Ny filosofisk æstetik ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat og ph.d.
  • Semester/kvarter: 3. semester (dette er dog afhængigt af hvilken eksamen, der vælges - jf. punktet Prøveform)
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12768

Formål

I forbindelse med Seminareksamen lægges der vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • dokumenterer viden om og forståelse for en bestemt idéhistorisk problemstilling
  • viser evne til selvstændigt at analysere og præsentere begreber og argumenter i deres historiske kontekst.

I forbindelse med andre eksamensformer henvises til punktet Prøveform samt studieordningen for Kandidatuddannelse i idéhistorie.

Indhold

Den filosofiske æstetik, der i midten af det 18. århundrede blev grundlagt af A.G. Baumgarten og videreført af Immanuel Kant, er siden blevet trængt i baggrunden af kunstfilosofi og kunstvidenskab. I Tyskland og Italien har man dog fortsat og videreudviklet den filosofiske æstetik som den filosofi om den æstetiske erfaring forstået som en form for sand erkendelse, den blev grundlagt som af Baumgarten. Vi skal på kurset beskæftige os med nogle positioner inden for den nyeste tyske filosofiske æstetik fra 1990 og frem, bl.a. Gernot Böhmes filosofi om atmosfære, Martin Seels tanker om det æstetiske skin og Wolfgang Welschs overvejelser over at tænke æstetisk. Takket være de nævnte positioners karakter vil vort arbejde med de tekster, de kommer til udtryk i, indebære diskussion af forholdet imellem sanseerfaring, æstetisk erfaring og erkendelse. Hvilken erkendelsesmæssig værdi har den æstetiske erfaring? Hvad lader den erkende og hvordan? Det vil også være relevant at inddrage begreber som 'guddommelighedserfaring' og 'erfaring af immanent transcendens' i diskussionen, da de nævnte positioner på én gang insisterer på sekulær immanens og kredser om æstetisk transcendens. Kan transcendensbegrebet frigøres helt fra religiøsiteten, og hvilket forhold er der i det hele taget mellem æstetisk og religiøs erfaring? Såfremt tiden slår til, vil der også være mulighed for at perspektivere de behandlede tyske positioner under inddragelse af samtidige italienske og/eller amerikanske tekster. Forhåndskendskab til de teoretikere, der er på programmet, er ikke nødvendigt, ej heller at man tidligere har beskæftiget sig intenst med den klassiske æstetik. For at sikre et vist niveau og en fælles referenceramme bedes alle deltagere imidlertid have læst følgende fire bøger inden kursets begyndelse: Skønhedens metamorfose (2001) , Historien som værk (2006), Skønhed - En engel gik forbi (2006) og Aglaias dans (2008). Kurset har seminarform, så der forventes aktiv deltagelse i form af oplæg og diskussion. Alle interesserede er velkomne, men vær opmærksom på, at nogle af de relevante tekster kun foreligger på tysk. Kurset giver mulighed for få genopfrisket eller forbedret sine tyskkundskaber.

Faglige forudsætninger

KA/PH.D.-studerende.

Underviser

Lektor, dr. phil. Dorthe Jørgensen.

Undervisnings- og arbejdsform

Seminar med oplæg og diskussion.

Dansk.

Litteratur

Foruden de nævnte bøger af Dorthe Jørgensen endvidere udvalgte tekster af bl.a. Gernot Böhme, Martin Seel og Wolfgang Welsch.

Tidspunkt

Onsdage kl. 14-17. Første gang den 11. februar 2009.

Sted

Bygn. 1467 /lokale 130 

Studieordning og bedømmelse

Grundfaget i idéhistorie

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatoverbygning i idehistorie

  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatoverbygning i idéhistorie

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur

Kandidatuddannelsen i idehistorie

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur


Seminareksamen:

Skriftlig/mundtlig prøve. Bestået/ikke bestået.

Nærmere bestemmelser:

I tilknytning til det valgte seminar afleverer den studerende en synopsis på maks. 5 sider. Synopsen danner udgangspunkt for en efterfølgende mundtlig prøve af maks. 30 minuters varighed inkl. censur.

· Studerende, der følger den idéhistoriske kandidatuddannelses D-linje kan aflægge Udvidet seminareksamen i kurset (15 ECTS).

· Studerende fra andre kandidatuddannelser kan aflægges eksamen i kurset i form af Valgfag 1 (10 ECTS) eller Valgfag 2 (20 ECTS).

· I tilknytning til kurset kan studerende på den idéhistoriske kandidatuddannelse skrive Temaopgave 1 (20 ECTS), Temaopgave 2 (20 ECTS) samt Den fri opgave (20 ECTS)

Se nærmer herom i studieordningen for Kandidatuddannelse i idéhistorie.

Kurset fungerer tillige som emnekreds i forbindelse med Emneopgaven på den idéhistoriske bacheloruddannelse. Se nærmer herom i studieordningen for Bacheloruddannelse i idéhistorie.