Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Skræk og fare - opgaveworkshop, rejse til Hamborg ( forår 2009 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat / bachelor - jf. punktet Prøveform.
  • Semester/kvarter: 3. semester (dette er dog afhængigt af hvilken eksamen, der vælges - jf. punktet Prøveform)
  • Timer per uge: 3 timer fordelt under hensyntagen til rejse mv.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12767

Formål

I forbindelse med Seminareksamen lægges der vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • dokumenterer viden om og forståelse for en bestemt idéhistorisk problemstilling
  • viser evne til selvstændigt at analysere og præsentere begreber og argumenter i deres historiske kontekst.

I forbindelse med andre eksamensformer henvises til punktet Prøveform samt studieordningen for Kandidatuddannelse i idéhistorie.

Indhold

Hamburger Kunsthalle viser foråret 2009 udstillingen MAN SON 1969: Vom Schrecken der Situation . Museets beskrivelse af udstillingen kaster et helt fyrværkeri af opgavemuligheder af sig. Her er noget for alle: æstetikteoretikeren, den samfundsengagerede, den psykologisk interesserede, den religiøst optagede osv. Udstillingen tager udgangspunkt i de mange radikale begivenheder i året 1969, hvor mennesket landede på månen, hippierne mistede uskylden, Charles Manson myrdede løs (udstillingen har sin titel fra denne massemorder), studenterbevægelserne radikaliseredes, og kimen til 70'ernes politiske terror blev lagt. 35 internationale kunstnere forholder sig på opfordring til alt dette med nye værker. Endvidere indledes udstillingen med tre værker, som tilfører et bredere historisk perspektiv. Det drejer sig om Meister Franckes andagtsbillede Kristus som smertensmand (1435), George Grosz' lystmordsbillede John, kvindemorderen (1918) og et billede af den nulevende Joe Coleman, der er inspireret af Grosz. Pointen med disse billeder er deres forskellige måder at besvare 'skrækken ved situationen': henholdsvis religiøst, samfundskritisk og ironisk. Af de mange opgavemuligheder skal her blot nævnes nogle få: forholdet mellem kunst og samfund, gruppedannelsens dobbelthed af tvang og frihed, dekadencebegrebet, religion som terror eller erkendelsesmulighed, legendedannelsen som fænomen, kunstens omgang med statsfjender, eros og thanatos, det groteske som stil og begreb, kapitalismens annektering af hippiernes ideer om selvrealisering, kreativitet og fleksibilitet. Planen er, at 1) vi i fællesskab laver et emnekatalog, 2) I vælger emner for at udfærdige eksamensopgaver, 3) vi rejser til Hamborg, om muligt d. 6.-8. marts, for at se udstillingen, besøge gallerier, gå i operaen mv. (d. 7.marts opføres Verdis opera Simon Boccanegra , der også handler om lidelse - samt magt og kærlighed); 4) I arbejder videre med opgaverne under inddragelse af indtrykkene fra Hamborg. Der vil være rig lejlighed til samarbejde imellem jer; underviseren bistår med vejledning, herunder organisering af samarbejdet. Der vil være udgifter forbundet med kurset til togrejse, 2 overnatninger, museums- og operabilletter mv., måske ca. 2000 kr.

Faglige forudsætninger

BA/KA-studerende.

Underviser

Lektor, dr. phil. Dorthe Jørgensen.

Undervisnings- og arbejdsform

Opgaveworkshop med rejse og vejledning.

Dansk.

Litteratur

For at have en fælles referenceramme forventes alle deltagere at have læst bogen Aglaias dans. På vej mod en æstetisk tænkning (Aarhus Universitetsforlag 2008) inden kursusstart. Litteraturen vil i øvrigt være forskellig fra deltager til deltager, afhængigt af hvilket opgaveemne den enkelte har valgt. Den enkeltes litteraturliste vil således blive udviklet efterhånden i samarbejde med underviseren.

Tidspunkt

Første møde tirsdag den 10/2 kl. 14, hvor det videre forløb aftales. Fremmøde her er en forudsætning for at deltage.

Sted

Bygn. 1467/lokale 130.

Studieordning og bedømmelse

Grundfaget i idéhistorie

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatoverbygning i idehistorie

  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatoverbygning i idéhistorie

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur

Kandidatuddannelsen i idehistorie

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur


Seminareksamen:

Skriftlig/mundtlig prøve. Bestået/ikke bestået.

Nærmere bestemmelser:

I tilknytning til det valgte seminar afleverer den studerende en synopsis på maks. 5 sider. Synopsen danner udgangspunkt for en efterfølgende mundtlig prøve af maks. 30 minuters varighed inkl. censur.

· Studerende, der følger den idéhistoriske kandidatuddannelses D-linje kan aflægge Udvidet seminareksamen i kurset (15 ECTS).

· Studerende fra andre kandidatuddannelser kan aflægges eksamen i kurset i form af Valgfag 1 (10 ECTS) eller Valgfag 2 (20 ECTS).

· I tilknytning til kurset kan studerende på den idéhistoriske kandidatuddannelse skrive Temaopgave 1 (20 ECTS), Temaopgave 2 (20 ECTS) samt Den fri opgave (20 ECTS)

Se nærmer herom i studieordningen for Kandidatuddannelse i idéhistorie.

Kurset fungerer tillige som emnekreds i forbindelse med Emneopgaven på den idéhistoriske bacheloruddannelse. Se nærmer herom i studieordningen for Bacheloruddannelse i idéhistorie.