[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kurset er, at den studerende tilegner sig en bred viden om en række særlige målgruppers muligheder for at dyrke idræt. Den studerende skal på baggrund af allerede erhvervede idrætslige kundskaber og færdigheder samt pædagogiske og sociologiske metoder opnå evnen til at vurdere, hvorledes særlige grupper (grupper med særlige behov) kan involveres i konkrete idrætslige praksisser. Kurset vil med andre ord give de studerende et indblik i en række af de organisatoriske og didaktiske forudsætninger som aktiviteter for særlige målgrupper ofte fordrer.
Der kræves deltagelse i minimum 4 af de 6 temadage.
Kurset vil introducere de studerende for en række af de særlige politiske såvel som filosofiske og pædagogisk-didaktiske udfordringer, der på forskellige vis relaterer sig til særlige gruppers idrætsdeltagelse og ikke mindst de projekter, som ofte understøtter en sådan. Derudover arbejdes der med tværfaglige perspektiver i tilknytning til begreber såsom diskurs, forskel, normalitet, integration og sundhed. Følgende målgrupper tænkes bearbejdet gennem 6 temadage:
Overvægtige børn og unge
Ældre
Personer med fysiske funktionsnedsættelser (fysisk handicappede)
Nydanskere
Vanskeligt stillede børn og unge
Personer med udviklingshæmning
Ved kursets afslutning forventes den studerende i relation til en af de ovennævnte særlige grupper at kunne
Optagelseskrav til bacheloruddannelsen
Ekstern underviser i samarbejde med undervisere på Institut for Idræt.
Undervisningen andrager 44 lektioner.
Der gennemføres 6 temadage med udgangspunkt i ovenstående målgrupper. Hver temadag vil fokusere på en særlig udvalgt målgruppe.
De øvrige lektioner vil blive anvendt til gennemgang af nogle af de tværgående teoretiske temaer, som præger området særlige gruppers idrætsdeltagelse.
Der vil indgå 1-2 studiebesøg i relevante miljøer.
Vil blive meddelt umiddelbart inden kursusstarten.
Ordinær eksamen efter 4. kvarter. Reeksamen i august.
Den studerende (evt. i grupper på maks. 3 studerende) udvælger en af de nævnte målgrupper og planlægger med udgangspunkt i en målbeskrivelse enten en projektbeskrivelse eller en teoretisk diskussion med baggrund i den meddelte litteratur.
Med udgangspunkt i denne planlægning eller diskussion udarbejdes en hjemmeopgave på maksimalt 8 sider pr. studerende. Hjemmeopgaven, der afleveres 3 hverdage før den mundtlige eksamination, danner udgangspunkt for den mundtlige eksamen, der er individuel og af 20 minutters varighed pr. studerende.
Bedømmelsen sker på baggrund af en helhedsvurdering af det skriftlige arbejde og den mundtlige fremlæggelse.
Intern censur. 7-trins-skalaen.