Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

International Sport Management ( forår 2009 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidatkursus
  • Semester/kvarter: 4. kvarter på 4. studieår
  • Timer per uge: 4
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 12659

Formål

Dette kursus fokuserer på management og markedsføring af international sport. Gennem analyser af organiseringen af større professionelle sports ligaer, case-studier inden for driften af større professionelle sports ligaer, case studie inden for international sports business, samt processen i forbindelse med at spille på og afholde sportsbegivenheder får de studerende kendskab til sportens kommercielle virkelighed. Områder som finansiering, sponsorship, marketing og medierne indflydelse vil også blive udforsket.

Indhold

Undervisningen omfatter en introduktion til sportsmanagement og marketing i forbindelse med større sportsligaer og konkurrencer. De studerende vil tilegne sig viden om større sportsligaer og konkurrencers virkemåde fx Premier League, Champions League, NFL og NBA i Nordamerika.

Analyserne vil primært tage udgangspunkt i case-beskrivelser. Endelig vil processen hvorved potentielle værtsnationer byder på større sportsbegivenheder som fx de olympiske lege og verdensmesterskaberne i fodbold blive udforsket ligesom selve afholdelsen af større internationale sports begivenheder vil gøres til genstand for diskussion og analyse.

Faglige forudsætninger

Bachelor i Idræt

Underviser

John Nauright

Undervisnings- og arbejdsform

2 x 2 lektioner pr. uge i 7 uger

Litteratur

Kompendium + bøger

Eksamensterminer

Ordinær eksamen efter 4. kvarter.

Reeksamen i august.

Læringsmål

Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne:

  • Redegøre for centrale teorier inden for international sport management
  • Vurdere forskellige teoriers rækkevidde.
  • Analysere de økonomiske, retslige og etiske aspekter af den internationale sports virkemåde og udvikling på baggrund af de i pensum beskrevne teorier
  • Foretage selvstændige analyser af udvalgte fænomener knyttet til international sports management

Bedømmelse

Hjemmeopgave max. 8 sider (på engelsk).

Intern censur.

7-trins-skalaen.